[549r]číslo strany rukopisuotpočíval. Neb jest nebeské múdrosti nápoje hojnějie nad jiné najsvětějšie jeho prsí studnice naplnil se neb napil se. A protož hodně v podobenství čtyř zvieřat přirovnán jest k orlu nad jiné létajíciemu.“ O němž píše Ezechiel prorok v prvé kapitole. Druhé, sv. Jan přijal jest ot Krista učenie jakožto syn ot otce, poslúchaje rady múdrého Šalomúna, jenž die v Přísloví 1: „Slyš, synu mój, kázen otce svého.“ A jakož die Hugo: „Kázen jest přěbývanie dobré a poctivé, jemuž ač zvláštno jest dobře činiti a zlého se vystřiehati, však přěsto pilen jest, aby se okázal všem bez ohyzdy.“
Pak dále die: „Jehož milováše Ježíš.“ Tuto praví Jeroným: „Obyčej jest těch, ješto nám popisují Písma svatá, že když nám chtie osobu svú okázati, že o sobě jakožto o jiném mluvie.“ A též tuto sv. Jan píše o sobě jakožto o jiném a řka: „Uzře Petr učedlníka, jehož milováše Ježíš.“ Neb kakžkoli pán Ježíš miloval jest všecky své učedlníky, neb jest řekl jim po poslední své večeři, Jan 15: „Jakož miloval mě otec, a já sem vás miloval,“ však zvláště a nad jiné miloval jest svatého Jana pro rozličné příčiny. Najprvé miloval ho pán Kristus pro jasnost jeho rozumu, jakož i mistři milují učedlníky rozumné a králové [549v]číslo strany rukopisuslužebníky rozumné a zvěhlasné. Jakož die Šalomún v Přísloví 17: „Vzácen jest služebník rozumný králi svému.“ Druhé, miloval jest Jana pro čistotu jeho panenskú. Neb jest byl panicem pravým. O tom die Šalomún v Přísloví 17: „Ktož miluje čistotu srdečnú, bude mieti přietele krále.“ Třětie, miloval jest pán Kristus Jana, neb on troje milovánie opustil jest pro pána Krista. Najprvé opustil jest přiezen a milovánie zemských věcí. Jakož die sv. Jakub: „Neviete li, že přiezen tohoto světa nepřietelkyně jest Bohu?“ A protož, ktož bude chtieti přietel býti tohoto světa nepřietel boží bývá ustaven.“ Druhé, že opustil otce i statek svój i následoval ho. Jakož die čtenie, Matúš 4. Třetie, že opustil i sám se. Neb podlé rady Kristovy zapřěl sám sebe a svój kříž zdvihl a následoval jeho, maje mysl hotovu umřieti pro něho. Jakož die jeden doktor, Petr Damian, v kázaní o svatém Janu: „Pro milovánie Kristovo tělesné milovánie opustil a samého se Krista nerozlučně přídržal.“ Pak dále sv. Jan se oznamuje, kterýžto zpolehl při večeři na prsech Páně etc.
Kázanie na nové léto
Obyčejným jménem a nazváním slavnost hodu dnešnieho slove nové