[553r]číslo strany rukopisuA to jisté lékařstvie v ty časy počalo se jest, když jest Kristus v Jordáně pokřstěn. V ty časy on dotknutím svého těla moc druhého duchovnieho narozenie dal jest vodám. A zpósob vod svatého křstu vydal jest, Matúš ultimocizojazyčný text a řka: „Jděte, učte všecky lidi, křstiece je ve jméno otce i syna i Ducha svatého. Naučéce je zachovávati všecky věci, kteréžkolivěk přikázal sem vám.“ Pak mocnost svú vzal jest svatý křest v ty časy, když jest z jeho boku vyšla krev a voda, kteréžto krve a vody mocností voda křstitedlná očištuje křstěného ote všech hřiechóv.
A jakož die kněz poctivý Beda, obřězovánie bylo jest podobenstvie křstu, ale ne ovšem. Neb obřězovánie hřiech prvorozený snímáše, ale muky, to jest pekelné, neshlazováše. Ale křest, u vieře svaté Trojice přijatý, snímá hřiech prvorozený. Ne toliko na malých dietkách, ale i hřiech smrtedlný a skutečný snímá na všech lidech starých. Obřězánie, to tělesné brány královstvie nebeského neotvieráše. Neb všichni obřězaní po smrti vcháziechu do temnic pekelných. Ale křest i muku shlazuje, i hřiech otpúštie, i nebeského královstvie všem v Krista věřícím otvierá. A protož Kristus najprvé chtěl jest obřězán býti a potom křstěn. Aby skrze to nám oznámil, že on v těle se jest [553v]číslo strany rukopisuzjevil, jenž najprvé skrze obřězovánie a potom skrze křest ot viny i ot muky přišel jest člověka zprostiti a jemu nebeského královstvie bránu otevřieti. Pak vedlé obřězovánie Kristova troje věc se znamenává, totižto pokora, láska a pravost těla. Najprvé z pokory přijav obřězovánie, dosti jest učinil Židóm v tom, že se jest poddal zákonu, a jsa pánem nad zákonem. A protož die, Matúš 5: „Nepřišel jsem rušiti zákona, ale naplniti.“ Nám v tom ostavuje příklad své pokory, řka: „Učte se ote mne, žeť sem tichý a pokorný srdcem.“ Druhé, z lásky přijav obřězovánie, poslúžil jest nám. Neb on v ty časy počal jest vylévati krev svú, jižto na kříži prolil jest dokonale. A to štědré jeho krve prolévanie učinila jest jeho veliká láska, o níž die Jan 15: „Větčie lásky nižádný nemá, jediné aby duši svú kto položil za přátely své.“ Třětie, přijav obřězovánie, ukázal jest pravost těla svého. A v tom jest pohaněl kacieře jedny, jenž jsú řekli, by Kristus nepřijal pravého člověčenstvie, ale omylné, proti kterýmžto kacieřóm die Písmo, 1. Jana 5: „Tři jsú věci, jenž svědectvie vydávají na zemi,“ totižto o[125]slovu předchází přeškrtnutý výraz „od“ tělesenství pravém Kristovu: duše, krev a voda.“ Duše,