Hus, Jan: Sváteční postila

Strahovská knihovna (Praha, Česko), sign. DE IV 23, 445v–568v. Editor Navrátilová, Olga (Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.). Ediční poznámka

Při vzniku edice byla použita data a nástroje, které poskytuje Vokabulář webový (<https://vokabular.ujc.cas.cz>) v rámci výzkumné infrastruktury LINDAT/CLARIAH-CZ (<https://lindat.cz>) podporované Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (projekt č. LM2023062).

Elektronická edice vznikla s podporou dlouhodobého koncepčního rozvoje Ústavu pro jazyk český AV ČR, v. v. i., RVO: 68378092.

[553r]číslo strany rukopisuA to jisté lékařstvie v ty časy počalo se jest, když jest Kristus v Jordáně pokřstěn. V ty časy on dotknutím svého těla moc druhého duchovnieho narozenie dal jest vodám. A zpósob vod svatého křstu vydal jest, Matúš ultimocizojazyčný text a řka: „Jděte, učte všecky lidi, křstiece je ve jméno otce i syna i Ducha svatého. Naučéce je zachovávati všecky věci, kteréžkolivěk přikázal sem vám.“ Pak mocnost svú vzal jest svatý křest v ty časy, když jest z jeho boku vyšla krev a voda, kteréžto krve a vody mocností voda křstitedlná očištuje křstěného ote všech hřiechóv.

A jakož die kněz poctivý Beda, obřězovánie bylo jest podobenstvie křstu, ale ne ovšem. Neb obřězovánie hřiech prvorozený snímáše, ale muky, to jest pekelné, neshlazováše. Ale křest, u vieře svaté Trojice přijatý, snímá hřiech prvorozený. Ne toliko na malých dietkách, ale i hřiech smrtedlný a skutečný snímá na všech lidech starých. Obřězánie, to tělesné brány královstvie nebeského neotvieráše. Neb všichni obřězaní po smrti vcháziechu do temnic pekelných. Ale křest i muku shlazuje, i hřiech otpúštie, i nebeského královstvie všem v Krista věřícím otvierá. A protož Kristus najprvé chtěl jest obřězán býti a potom křstěn. Aby skrze to nám oznámil, že on v těle se jest [553v]číslo strany rukopisuzjevil, jenž najprvé skrze obřězovánie a potom skrze křest ot viny i ot muky přišel jest člověka zprostiti a jemu nebeského královstvie bránu otevřieti. Pak vedlé obřězovánie Kristova troje věc se znamenává, totižto pokora, láska a pravost těla. Najprvé z pokory přijav obřězovánie, dosti jest učinil Židóm v tom, že se jest poddal zákonu, a jsa pánem nad zákonem. A protož die, Matúš 5: „Nepřišel jsem rušiti zákona, ale naplniti.“ Nám v tom ostavuje příklad své pokory, řka: „Učte se ote mne, žeť sem tichý a pokorný srdcem.“ Druhé, z lásky přijav obřězovánie, poslúžil jest nám. Neb on v ty časy počal jest vylévati krev svú, jižto na kříži prolil jest dokonale. A to štědré jeho krve prolévanie učinila jest jeho veliká láska, o níž die Jan 15: „Větčie lásky nižádný nemá, jediné aby duši svú kto položil za přátely své.“ Třětie, přijav obřězovánie, ukázal jest pravost těla svého. A v tom jest pohaněl kacieře jedny, jenž jsú řekli, by Kristus nepřijal pravého člověčenstvie, ale omylné, proti kterýmžto kacieřóm die Písmo, 1. Jana 5: „Tři jsú věci, jenž svědectvie vydávají na zemi,“ totižto o[125]slovu předchází přeškrtnutý výraz „od“ tělesenství pravém Kristovu: duše, krev a voda.“ Duše,

X
125slovu předchází přeškrtnutý výraz „od“
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 18 lety, 7 měsíci a 2 dny; verze dat: 1.1.26
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).