[550r]číslo strany rukopisuléto. A to velmi podobně. Neb pán Kristus, jenž pro ny hřiešné nový člověk učiněn jest, novú krev počal jest jakožto dnešní den pro nás hřiešné prolévati. Nalézáme a čteme ve čteních, že Kristus, Spasitel náš, pětkrát proléval jest krev svú pro ny hřiešné. Prvé, jakožto dnes, osmý den při svém obřězování. A to jisté krve prolitie bylo jest závdavek a počátek našeho vykúpenie. Druhé, proléval jest krev svú při své modlitbě u veliký čtvrtek, kdežto, jakož die Lukáš 22: „Tak z vrúcieho srdce modléše se, že krvavý pot z jeho tváří a s jeho těla tečieše až na zemi.“ A to jisté krve prolitie bylo jest žádost našeho vykúpenie. Tak jest přielišně žádal našeho vykúpenie, jakož die svatý Augustin, že krópě jeho krvavé z něho tečiechu na zemi. Třetie, proléval jest krev v bičování u slúpu, Jan 19. A to jisté krve prolitie bylo jest našeho neduhu uzdravenie. Neb, jakož die prorok Izaiáš, že „jeho zsinalostí a otokem uzdraveni jsme“. Čtvrté, proléval jest krev v ukřižování, Jan 19. A to krve prolitie bylo jest mzda našeho vykúpenie. Neb v ty časy pán Kristus toho, čehož jest byl nepřijal, to jest vyplatil, to jest hřiechu lidského. Jehožto jest při svém narození nepřijal, ten jest hřiech svým [550v]číslo strany rukopisukrve prolitím vyplatil. Páté, proléval jest svú krev v proklání svého boku. A to jisté krve prolitie bylo jest našeho druhého narozenie osvěcenie. Neb odtavad vyšla jest krev a voda. A v tom znamenáno jest, že my skrze vodu křstu svatého, kterýžto moc vzal jest skrze krve prolitie pána Krista, očištěni býváme na svých dušech. A jakož obyčej někdy jest byl mezi Římaníny, že oni ciesaři svému, když po vítězství svých nepřátel do Říma se vracováše, takovú poctu činiechu, že jeho na voze do města veziechu a vězňové před ním jdiechu a zpěvákové pro vítězstvie předcháziechu jeho, novú piesen na čest jemu zpievajíce, též i my, po vítězství, kteréžto jest náš ciesař, Kristus, učinil, ot našich hřiechóv náše duše očistil, očistiv a ot moci ďábelské nás zprostiv, máme jemu zpievati piesen novú. Jakož nás napomíná prorok v žaltáři, řka: „Zpievajte pánu piesen novú, nebť jest divné věci učinil.“ Ej, věrně novúť jest věc učinil Syn boží! Neb on, jsa Bohem, nové člověčenstvie na se jest přijal novým a neslýchaným zpósobem z čistého života panenského bez jejieho porušenie. A novú krev počel jest dnes prolévati pro nás