[453v]číslo strany rukopisuvstupujícieho na nebe,“ v Skutcéch apoštolských, 1. kapitola. A protož die: „Přišel pán sluh těch,“ nébrž všeho stvořenie, o němž die prorok v žaltáři: „Bóh veliký pán a král veliký nade všemi bohy.“ Pak die dále: „I položil jest počet s nimi.“ Neb každému bude řečeno, co jest povědieno onomu starostě: „Vydaj počet vládařstvie svého!“ Tuto die svatý Řehoř: „Přečtenie svatého čtenie snažně nám znamenati velí, abychom my, jenž sme viece nežli jiní vzěli od Stvořitele světa, tieže byli súzeni. Neb když přibývá daróv, počtové rostú daróv. Protož tiem pokornější a k slúžení Bohu má býti hotovějí, čím sě zavázanějším spatruje nad[d]nad] na vydáním počtu.“ Avšak někteří sú, kteřížto, ač sú viece přijali, však méně myslé o vydání počtu. Vizmež, milí, jak těžký počet musíme z skutkóv hřéšných vydati, poněvadž i z slov prázdných musí sě to státi. Jakož die sám Kristus, Matúš 12: „Pravi vám, že z každého slova prázdného, kteréžto mluviti budú lidé, [454r]číslo strany rukopisuvydadie počet z něho v den súdný najposlednější[5]připsáno touž rukou nad řádkem.“ Pak die dále: „A přistúpiv,“ to jest skrze dobré skutky ku Pánu Bohu sě přiblíživ. O tom die svatý Jakub: „Přibližte sě k Bohu, a přiblížíť sě k vám.“ A prorok v žaltáři: „Přistupte k němu a osvieceni budete a tváři vášě nebudú zamúceny.“ A die dále: „Kterýž pět hřiven přijal byl, obětoval i jiných pět. Pět byl hřiven přijal,“ to jest pět smyslóv od Boha vzal, jimižto druhých pět získal, kdyžto ty smysly k svému spasení obracoval. A die „obětoval“. Neb každý skutek dobrý dobřě učiněný jestiť vzácná obět Bohu. O tom die Písmo, Ecclesiasticicizojazyčný text, 35. kapitola: „Obět spravedlivého otučňuje oltář a vóně chutnosti jest v obezření najvyššieho svěcenina,“ to jest obět, „spravedlivá, vzácná jest a paměti jeho nezapomene.“ Tuto trojí věc tento sluha múdřě učinil. Najprvé, že přistúpil ku Pánu sám, neposlal jiného. Též my máme učiniti: chceme li v radost vjíti, sami máme