[448v]číslo strany rukopisuA jakožto bez střiebra člověk podlé světa jest bieden, též duchovně člověk bez slova božieho jest před Bohem zavržený. O tom die Izaiáš v 1. kapitole: „By nám byl Hospodin neostavil sěmene, jakožto Sodoma byli bychom a jakožto Gomora podobni bychom byli. Slyšte slovo božie, kniežata sodomská, ušima přijímajte zákon Boha našeho, lide gomorský. ‚Čemu mi jest množstvie obětí vašich,‘ die Hospodin. Pln sem! Zapálených obětí vašich a beranóv a tuku tučných hovad a telat krve a kozlóv nechtěl sem.“ A svatý Matúš, 10. kapitola: „Kteříž nepřijmú vás ani uslyšie řěčí vašich, vyjdúce, vybíte prach z noh vašich na svědectvie jim. Věrně pravi vám, že lehčějé bude zemi Sodomských a Gomorských v den súdný nežli tomu městu. A jakožto kupec, jenž nese s sebú po cěstě zlato nebo střébro, nenie bezpečen životem svým ani statkem. Též, kteříž v milosti boží prospievají a slovo božie spravedlivě bez pochlebenstvie káží, nejsú jisti svými [449r]číslo strany rukopisuživoty, to jest na tomto světě. Neb to jest napřed pověděl pán Kristus, řka, Matúš, 10. kapitola[3]připsáno touž rukou na marginálii: „Posielámť vás jako ovcě mezi vlky. Protož buďte opatrní jako hadi a sprostní jako holubicě. Zradieť zajisté vás, v zbořiech svých bičovati budú vás a k králóm i vládařóm vedeni budete pro mě na svědectvie jim i pohanóm.“ Ale že v milosti boží ižádný nemóž prospievati ani slova božieho statečně kázati bez trpělivosti. Protož pán Kristus přidal čtvrtý dar anebo hřivnu, to jest trpelivost jakožto bran k obránění. A ten znamenán jest skrze hřivnu železnú. O tom die prorok v žaltáři: „Zpravovati je budeš v metle železné neb v prutu železném.“ A dobřě skrze železo znamená sě trpelivost, neb jakožto oděnie železné zbraňuje člověka od úrazu, též trpelivost zbraňuje člověka ode všeho protivenstvie. A toť chce, když die Lucascizojazyčný text 21: „Zrazováni budete ot rodičóv a bratróv a příbuzných a smrtí trápiti vás budú a budete v nenávist všěm lidem pro jméno mé a vlas s hlavy vašie nezahyne.“