[457v]číslo strany rukopisuobraz drží, kteřížto lepšieho života k cěstám přistúpiti sě strachují. Avšak ležěti v svého těla lenosti nebojie sě. A když sě hřéšným znamenají, na cěsty pokánie vstúpiti nesmějí a ostati v svých nepravostech nestrachují sě. Jichžto podobenstvie Petr, ještě ve mdlobě své postavený, držieše, kterýžto uzřěv div o ryb množství, řekl: „Vystup ode mne, pane! Neb člověk hřéšný sem.“ Nébrž znamenáš li sě hřéšným, musíš pána od sebe neodháněti.
Pak die dále: „Aj, máš, což tvého jest.“ Neb rozom v lidech zlých ostane, kakžkoli dušě hřéchy zprzněna bude. A protož die: „Toť máš, což tvé jest.“ A odpovědě pán jeho: „Nebť on dobrým i zlým panuje, poněvadž ve jméno jeho každé koleno bývá klanieno nebeských, zemských i pekelných.“ Jakož píše sv. Pavel, Filipenským 2: „A řekl jest jemu: ‚Slúho nevěrný a léní.‘ “ Sv. Jan Zlatoústý praví: „Tento slúha, kakžkoli jest hřivny neztratil, však vinen jest a hoden [458r]číslo strany rukopisuzatracenie. Jakožto ten, ktož pro sětie siemě vezma, v čas sětie nesěje, pánu svému škodu jest učinil, kakžkoli jest sěmene neztratil.“ A protož jemu prorokuje a řka: „Sluho nepravý a léní!“ Nepravý, že pána svého křivě vinil. A léní, že hřivnu jeho netěžal. „Věděls.“ Jako by řekl: „By byl nevěděl mé spravedlnosti a krutosti, menší by byl hřéch měl.“ „Věděls, že žnu, kdež nesěji, a zbierám, kdež netrúsím.“ Tu die Gorra: „Jako by řekl: ‚Pro opuštěnie pravdy a ctnosti súdím i také jiné, jimžto sem nekázal, aniž příkladu dobrého skutku vydal sem.‘ “ A protož mnohem vice těm, neb tomu, jemuž sem hřivnu známosti mé poručil k těžení.“ Sv. Jeroným die: „Proč takové myšlenie tobě nepřivedlo bázni, poněvadž v něm [jsi]text doplněný editorem poznal, žeť já svého snažnějé od tebe požádám?“ Svatý Jan Zlatoústý praví: „Ó, zlosti hřéšných, kterážto ani strachem budúcieho súdu promění sě!“ Neb