Hus, Jan: Sváteční postila

Strahovská knihovna (Praha, Česko), sign. DE IV 23, 445v–568v. Editor Navrátilová, Olga (Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.). Ediční poznámka

Při vzniku edice byla použita data a nástroje, které poskytuje Vokabulář webový (<https://vokabular.ujc.cas.cz>) v rámci výzkumné infrastruktury LINDAT/CLARIAH-CZ (<https://lindat.cz>) podporované Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (projekt č. LM2023062).

Elektronická edice vznikla s podporou dlouhodobého koncepčního rozvoje Ústavu pro jazyk český AV ČR, v. v. i., RVO: 68378092.

[450r]číslo strany rukopisuneb v ohni zkušeno bývá zlato a střiebro, ale lidé přijímatedlní neb vzácní u výhni upokořenie.“ A že zlato milosti božie nemóž býti očištěno skrze oheň zámutku bez příčiny olova, to jest statku tělesného, protož vydal pán Kristus tělesný statek k živení. A ten dobřě jest znamenán skrze olovo. Nebo jakožto olovo jest najlacinějšie, avšak potřěbné mezi lesky neb kovy, též statek tělesný mezi jinými věcmi potřěbnými k životu. O tom die Jeremiáš, 6. kapitola: „Ztráveno jest, darmo olovo rozpustitel rozpustil. Neb jich zbožie nejsú ztrávena.“ Neb jakožto obaleno bývá zlato olovem u výhni, aby zlato bylo zachováno, též ti, ješto sú u milosti boží, mají mieti malú potřěbici tělesnú. O tom die apoštol, 1. Timoteovi, 6. kapitola: „Ničehož sme nevnesli do tohoto světa, aniž odnésti co móžemy. Ale majíc pokrm [450v]číslo strany rukopisua čím bychom byli odieni, mějme na tom dosti.“ Neb jakožto když na zkušení zlata, ktož přičiní mnoho olova, nakazí zlato a poruší. Též, kteříž lidé mají milost boží, když jim bude zbožie mnoho přidáno tělesného, poruší a nakazí v nich milost boží. O tom die apoštol 1. Timoteovi 6: „Kteříž chtie bohati býti na tomto světě, upadnúť v pokušenie rozličná. A v osídlo ďáblovo a v žádosti mnohé a neužitečné, kteréžto pohřižují člověka v zahynutie a v zatracenie, neb kořen všěch zlostí neb zlých, to jest žádostí, jest lakomstvie, jehožto někteří žádajíce, poblúdili sú od viery a vsáli sú sě bludóm mnohým. Ale ty, člověče boží, těch věcí utiekaj a následuj spravedlnosti, milosti, viery, lásky, trpelivosti, krotkosti.“ Pak dále die: „A jinému dvě,“ to jest dobré přirozené a dobré z milosti přidané. Jakožto uměnie, múdrost aneb úřad [451r]číslo strany rukopisunad lidmi.“ A dále die: „A jinému jednu,“ to jest dobré přirozené. Neb toho jest lidem všěm pójčil. O tom die Písmo, Genesis 5: „Viděl Bóh všěcky věci, kteréž byl učinil a biechu velmi dobré.“ A dále die: „Každému podlé vlastnie moci.“ Neb netoliko dary své dává Pán Bóh podlé své štědroty, ale podlé pochopnosti těch, ještoť je přijímají. Neb toť jest vlastnost dárcě opatrného. Svatý Řehoř die: „Skrze pět hřiven pět smyslóv zevnitřních poznánie znamená sě. A skrze dvě hřivně znamená sě rozom a vóle. A skrze jednu sám rozom jest znamenán.“ Avšak slušie věděti, že ižádný nemóž spravedlivě řéci: „Hřivny sem nevzal, nemám z čeho počtu vydati.“ Neb některý jest rozom k kázaní vzal, některý obižnost neb hojnost zbožie a některý řemeslo umie. A některý, ač toho všeho nemá, však má miesto u bohatého, to jest, že jemu přisluhuje

X
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 18 lety, 5 měsíci a 27 dny; verze dat: 1.1.26
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).