[Knihy, jenž slovú Zrcadlo člověčieho spasenie, rukopis K]

Knihovna Národního muzea (Praha, Česko), sign. III B 10, 1–111. Editor Nejedlý, Petr. Ediční poznámka

Edice vznikla v rámci řešení projektu GA ČR č. P406/10/1140 Výzkum historické češtiny (na základě nových materiálových bází).

<<<<<818283848586878889>>>>>
Skrýt ediční aparát Skrýt obsah

[Generovaný obsah]

[85]číslo strany rukopisuvzdvihl sě proti pánu svému Davidovi. A odpověděv jemu do města Abela všel. A protož Joab, kniežě Davidovo, město oblehl a pro Sibu to město přěvrátiti mienil. I byla v tom městě žena múdrá, jenž svú múdrostí hněv řečeného kniežěte obrátila v milost, jejíž radú měštěné hlavu Sibovu stěli a přěs zed vrhše vysvobozeni jsú. Siba proti králi sě zdvih, pýchy hřiech znamená, že do města Abelam, točíš v duši hřiešného vcházie. A kniežě rytieřstvie nebeského proti němu hněvá sě, doněvadž skrzě ženu múdrú, točíš skrzě Mariji nebude smířena, jejíž radú má člověk hlavu Sibovu, točíš pýchy stieti, aby tak mohl milosti svrchnieho kniežěte dojíti. Ó, dobrotivý Jezukriste, zpósob, abychmy sě všěch hřiechuov tak uvarovali, abychmy s tebú u věčné slávě zaslúžili přěbývati. Amen.[307]popisek k obrázku: «Maria jest našě obráncě, jenž nás zastává»[#]obrázek nebo jiný grafický prvek

V dřěvniem rozdielu slyšiechom, kak jest Maria, našě řěčnicě. Potom slyšmy, kak také jest našě obráncě, neb nás brání ot buožie pomsty a ot jeho rozhněvánie, ot diabelského ponúcěnie a ot světského pokušenie. Neb skrzě Mariji smy odlúčeni ot božieho rozhněvánie. A to sě znamenalo na Tarbis, dceři krále města Saby, a na Mojžiešovi. Mojžieš s zástupem[ck]zástupem] ſaſtupem ejiptským město Sabu oblehl a nikto nebieše, kto by vysvobodil ot obleženie to město. A dcera králova Tarbis v tom městě přěbýváše, jež město ot obleženie takto vyprostila. Mojžieš bieše milý velmi a krásný na vzezřění, jejž dcera králova milováše a častým vzhlédaním obhlédala. A tak velmi krása Mojžiešova jiej sě líbila, že jej svým chotem mieti žádostně žádala.Takž potom otci svému žádost zjěvila a Mojžiešě kniežě zástupu pilně nazvala. Líbilo sě to králi a naplnil dceři vóli dav Mojžiešovi dceru a s ní to město. A tak s pomocí Tarbis a s její radú zproštěni jsú zavržění a zproštěno obleženie. Skrzě krásného Mojžiešě a milého buoh sě znamená, jenž v žalmu krásný tvárností nad syny člověčie nazván jest. Ten byl vzbuzen k hněvu proti světu pro přěstúpenie Adamovo a Evino, prvých starost, a protož s zástupem ejiptským, točíš diábluov, svět oblehl a to obleženie viece než pět tisícóv let trvalo.

X
ckzástupem] ſaſtupem
307popisek k obrázku: «Maria jest našě obráncě, jenž nás zastává»
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 18 lety, 7 měsíci a 2 dny; verze dat: 1.1.26
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).