[80]číslo strany rukopisužeť milováním nemáhám, ještoť k němu mám.“[288] Ct5,8 Veliká žalost jest mateři bez syna býti, ale větčie žalost jest choti bez milého býti. Ale Marijina žalost jest najvětčie pro nebytnost Kristovu, jenž jiej byl tak chot jako syn. Ó, dobrý Jezukriste, zpósob nás, abychmy to tak zpomínali, abychmy s tebú i s ní zaslúžili věčně přěbývati. Amen, amen.[289]popisek k obrázku: «Matky buožie na nebe vzětie*»; *obrázek umístěn níže
V dřěvniem rozdielu slyšiechom o blahoslavené panny bydlení. Potom slyšmy o jejiem sčastném na nebesa vzětí. Kolikýž čas Maria živa byla po Kristově vstúpení, o tom nemámy jistého pravenie. Někteří pravie dvanádcte[cd]dvanádcte] dvanaczdte let, a někteří[ce]někteří] nykterzy viece. Ale [#]obrázek nebo jiný grafický prvek svatý Epifanius praví čtyřimezidcietma let. Ač již toho času ujištěného nemámy, všakž to jistě věřiti a praviti smiemy, že když by Maria jediné za jedinú hodinu živa pobyla, pro velikú žádost za pět let by sě jiej zdálo. Jákob za čtrnádcte let v těžkéj službě a v úsilí jsa, zdálo sě jemu za malý čas pro velikost milovánie. Takež Maria nebytnost syna svého za jedinú hodinu pro velikost milosti zdál sě čas za pět let.[290]zjevně chybný (zkomolený) zápis – syntakticky chybný překlad Duši žádajície krátká hodina zdá sě dlúhá a pro to, čehož žádá, velikého úsilé sě nestydí. Tolikým milováním Maria bytnosti syna svého žádala, že všěcka tohoto života úsilé takměř za nic neměla. Ale že jie hospodin na světě tak byl dlúho nechal, to učinil pro utěšenie svých učedlníkuov, i také aby každý člověk znamenal skrzě to, že skrzě mnohé zámutky musí člověk vníti do královstvie nebeského. Vzezřiž tehdy, ó, člověče, na Mariji a na jejieho syna, pozoruj Kristova umučenie a matky jeho siroby, vezři na apoštoly a na všěcky přátely Kristovy, pozoruj, koliké smutky a truchlosti trpěli sú oni. Vezři na Jana mezi jinými syny ženskými najvětšieho a na to sě rozpomínajě lehčějie sobě nes tvé smucovánie. Nemni, by mohl býti koronován bez truchlosti, poněvadž buoh matku svú tak dlúho přěpustil v sirobě býti.[291]popisek k obrázku: «Král David přivezl škříni zákonní do svého domu*»; *obrázek umístěn na další straně
A když sě skonala v téjto biedě dlúhá siroba, vzata jest Maria od svého milého syna. To vzětie blahoslavené panny bylo někda znamenáno, když škříně buožie do