[66]číslo strany rukopisu[229]popisek k obrázku: «Maria přemohla diábla, nepřietele našeho»[#]obrázek nebo jiný grafický prvek hospodin, aby lidé trpěli protivnosti, aby z toho v nebi věččie byly jich odplaty. Přěpúštie také hospodin, aby dobří někdy byli ve sně pokušováni, aby také, ani spie, jich odplaty přibývalo. A čímž věčie a častčie má člověk bojovánie, tiem věčie vezme odplaty. Ó, dobrý Ježíši, daj nám proti diáblu a hřiechuom tak bojovati, abychmy od tebe zaslúžili korunú věčnú býti korunováni. Amen.
O tom, co svrchu
V dřevniem rozdielu slyšiechom, kak Kristus přemohl diábla[230]i nadepsáno svým umučením. A potom slyšmy, kak Maria jej přemohla slitováním. Všecko, což Kristus na svém umučení trpěl, to Maria materným slitováním a srdečnú žalostí s ním trpěla a nesla hřěbie, ješto šli skrze jeho nohy i skrze ruce, skrze sželenie probodli jejie přesvaté prsi. Kopie, ježto bok syna jejieho[bl]jejieho] jeho mrtvého proklalo, želením srdce mateřino za živa prohnalo. Trnové bodlivosti, jenž hlavu Kristovu projali[231]text poškozen vyškrábáním – původní slovo nelze přečíst, nejspíše omylem opsáno z předchozího verše prohnaly, želením jejie srdce ranili. Meč ostrý jazykóv, jež Kristus slyšal, srdečným želením Marijinu duši prošel. A jakež Kristus[232]popisek k obrázku: «Judit sťala hlavu Holofernovu»[#]obrázek nebo jiný grafický prvek přemohl diábla svým umučením, takež jej přemohla Maria materným spolu trpěním. Oděním a oružím Kristova umučenie Maria se obhradila[233]nadbytečná ligatura nad r, když k boji proti diáblu se připravila.
Ona znamenána jest skrze Judit, ješto přemohla Holoferna, kniežě[bm]kniežě] kniezieti pekelné[bn]pekelné] pekelnemu[234]pád podle syntaxe latinské předlohy. Judit oblekla se v rúcho veselé a svátečnie a připravila hlavu svú v kniežěcí čepici a nohy v kniežěcí obuv. Maria oblekla se v sukni syna svého nesšitú[bo]nesšitú] neſſitu, a nadto oděla se v plášť dvojnásobní, v němž Kristus posmieván. Jeden byl bielý, v němž Kristus od Heroda posmieván, druhý črvený, v němž od rytierstva rúhotně pozdravován. A dobře Maria v plášť bielý a črvený se oděla, nebo její syn bielý a črvený v piesniech Šalomúnových jest vzýván, a tudiež všecko jeho umučenie přirovnává se kúzlu myrry, jenž přebývati má mezi prsmi milujície duše. Všěcky muky Kristovy Maria pilně sebrala a skrze želenie uzel myrry z nich svázala. Ten uzel miesto štíta mezi prsmi svými uložila. Takým oružím proti nepřieteli našemu šermovala. V tom uzlíku myrry všecko