Protož jsi ty hrubé stvořenie;
ale méť jest hrdé kořenie:
v toběť se vždy válejí svině,
[195] ale toť jim jest draho u víně.
Poněvadž apoštol, také buoh celé,
že Timotheus na svém těle
uzdraven byl v svém životě
vínem skrze jeho skrovné napitie.
[200] Ktož mě kdy skrovně požívají,
mnohých neduhóv zbývají.‘
Voda odpoviedá.
Voda vece proti vínu
a dá jemu takovú vinu
[205] řkúc: ‚Kéž Náman byl zdráv vínem?
Protož ho měl dosti plným činem.
Kéžť jest byl zbaven malomoci?
Nemohlo jemu toto spomoci.
Jeliž se kúpal u vodě,
[210] sedmkrát svému zdraví hodě,
v Jordáně, v tom přerozkošném,
teprv jest byl zdráv v životě svém;
od vodyť jest on lékařstvie vzal,
protož když jest proroka poslúchal.
[215] Kéž jeho jest víno uzdravilo,
malomocenstvie jeho zbavilo?‘
Víno proti vodě odpoviedá.
Víno vece: ‚Nemluv toho;
ktož se tebe napie mnoho,
[220] nadmeť se pak jakožto buben,
budeť na životě jistě huben.
Ve mněť jest jistě lékařstvie pravé,
jáť jsem raněným lidem k zdraví.
Znamenajž, kterak jest onen zléčen,
[225] ješto bieše na púšti zsečen.
Samaritán byl jest raněn,
potom svého neduhu jest zbaven;
nebo jsú neměli čáky k němu,
by co již mohlo spomoci jemu:
[230] i byly jeho rány zmyty vínem,
ihned byl potom uzdraven tiem činem.‘
Voda vínu odpoviedá.
Voda vece: ‚Toť mi jest divno,
k tomu tak velmi protivno,
[235] že ty již žádáš chlúby mnoho,
nemoha nikda dostati toho;
všaks ty již nesmiery počátek,
nebť jest v tobě hrozný zmatek:
ktož se smie vínem opiti,
[240] mělť by se vodú schladiti.
V Písměť toho psáno stojí:
Ve mněť se všechno stvoření kojí;
řeky, vody nejednaké
obveselé města, hrady také.‘
Víno odpoviedá.
Víno vece vodě takto:
‚Ó, že smieš mluviti pak to!
Jáť jsem tebe dražší po vše časy,
žeť mne nenie žádná voda dražší;
[250] nebť vodu lijí pryč pod lavici,
pak mě potom v čistú stklenici;
víno lejí v lahvice nebo v zlatnice,
ale vodu v střepy a v hrnce.
Voda jest nápoj všech hlúpostí,