[FO]I XIII 10 První dar jest bázeň Boží;
v kterémž tu srdci on słoží,
taký hřešiť nesmí, nechce,
neváže nic sobě lehce.
11 Na Boha pozor má všudy,
buď on bohatý, neb chudý,
pokorné má se sám v sobě,
nic sam sobě neosobě.[1109]Tj. samotný bez Boha by nic neměl.
12 Druhý dar jest dar umění
dobrých věcí k vyvolení
i k činění vše hotově,
čemuž učí Bůh v svém słově.
13 Neb kdož by, co Bůh chce, věděł,
kdyby nám Bůh nepověděł[bh]nepověděł] něpowěděł?
By pak čłověk nesteskł[1110]ligatura ne(steskł) sobě,
pomáhá Duch jeho mdłobě.
14 Třetí zajisté dar síła,
mocný důvod jeho díła,
dává v dobrém vždy zmocnění
těła Duchu k podmanění.
15 By sebou čłověk vłádnouti
hleděł a všecka svá hnutí
tak říditi, jak Bůh káže,
vnukáním se jeho váže.
16 Z čehož jde čtvrtý dar, jiným
kterýmž słoužiti svým bližním
čłověk můž, vzácný dar rady
k odvrácení vší złé vnady.
17 Když by Satan, svět neb těło,
táhnouti v złé koho chtěło,
kdo ten dar má, ten rád radí,
před złým bližního ohradí.
18 Rozumnost přitom dar pátý,
svatého Ducha jest svatý,
nic nečiniti k zhoršení
žádnému než jen k zlepšení.
19 Ten dar kdo má, ten bližního
vzdělávati hledí svého,
rozšafně s nim zacházeje,
buď trestaje, buď chváleje.
20 Dar moudrosti jest dar šestý,
stupeň vrchní věčné cesty,
nic nedbati zde krom Boha,
v něm svá utěšení mnohá
21 znáti i jich požívati,
srdcem v nebi přebývati;
to pak, co se v světě svítí,
za pouhé marnosti míti.
22 Sedmý dar odtud pochodí,
libé již odpočinutí
duchem v Bohu, kterýž tak tím
spečeťuje nás Duchem svým.
23 K životu s sebou věčnému,
radosti, słávy pl[432]číslo strany rukopisu[FP]O Duchu svatémnému.