[Kázání dzikovská na okruh de sanctis]

Biblioteka Jagiellońska Uniwersytetu Jagiellońskiego (Krakov, Polsko), sign. Przyb. 177/51, 124r–221r. Editor Svobodová, Andrea. Ediční poznámka
<<<<<218v219r219v220r220v221r>>10>>
Zobrazit ediční aparát Skrýt obsah

[Generovaný obsah]

reptali, i od strany své. Od strany Zachea, když die: „Pro to, že on,“ točiž Zacheus, „jest syn Abrahamuo,“ točiž následovaným k spasení. A od strany své tupí reptáky, když die: „Neb přišel jest syn člověka hledat a spasit, čso bylo zahynulo.“ Právě jako by řekl: „Vy repcete, že jsem k Zacheovi, k zjevnému hřiešníkovi všel, majíce ho za zlého, věztež, žeť on jest následováním syn Abrahamuo, že již netbá zbožie, jako Abraham netbal jest; protožť staloť sě jemu spasenie již u milosti, v naději. A také na mě repcete, že sem k nemu přišel, nebť já pro to chtěl sem býti syn člověka a přijíti na tento svět, abych hledal kázaním a spasil milostí dáním, „čso bylo zahynulo“ prohřešením. Aj, již máš, kterak sě jest, i Zachea spasitel milostivý vymluvil od reptánie, dav jim užitečné naučenie, aby nereptali, řka: „Dnes spasenie, točiž v naději, „tomuto domu,“ točiž všie čeledi v domu, a zvlášče Zacheovu svědomí, „stalo sě jest,“ točiž ode mne jakožto od boha, že „on,“ točiž Zacheus, „syn jest Abrahamuov,“ točiž v následování. Jakož die svatý Beda, že „Zacheus slóve syn Abrahamuo, ne by jeho rodu byl urozen, ale jeho jest vieru následoval“. A tak z té řeči Bedovy chtie někteří, že Zacheus byl jest z pokolenie Abrahamova, a tak ani Židem; neb Židé byli jsú všichni z pokolenie Abrahamova. A též i svatý Ambrož má domněnie, že by Zacheus byl pohan. Ale netřeba o to sě korčiti; neb dosti jest nám, že ten, jenž selhati nemóž, die, že Zacheus jest syn Abrahamuov, buďto syn následovný, ale zvlášče následováním; neb to synovstvie viece váží spasitel než ćelestné. Protož kněžiem židovským, když chlubie sě, že jsú plémě Abrahamovo, řekl jest: „Ste li synové Abrahamovi, skutky čiňte Abrahamovy. Aale vy z ocse diábla jste.“ Taký již nebyl jest syn Zacheus: ač jest prvé byl hřiechem smrtedlným byl diábluo syn následovánie, ale již jest syn Abrahamuov, od Krista osviecený nalezený a spasený. Protož die spasitel: „Neb přišel jest syn,“ točiž v tento svět vtělením, „syn člověka,“ točiž syn Panny Marie, „hledat,“ točiž aby hledal kázaním a spasil svú milostí a vykúpením; a tak přišel jest, jsa pln pravdy a milosti, aby nalezl a spasil to, „čsož jest bylo zahynulo,“ to jest člověka, jenž jest byl zhynul v nevinnosti božie a v radosti, přestúpením božieho přikázanie. A věz, že řka spasitel, že „přišel jest syn člověka, aby hledal a spasil, co jest bylo zahynulo,“ ukázal jest svú božskú dobrotu. Řka „přišel jest“, tu sě ukazuje božská dobrota, a když die „syn člověka“, tu jest jeho pokora; neb vzem na sě ćelesenstvie, pokořil sě jest, že svým sluhám chtěl jest býti sluhú, jakož sám die: „Syn člověka nepřišel jest, aby jemu slúžili, ale aby slúžil a dal duši svú na vykúpenie mnohých.“ Pak když die „hledat a spasit, čso bylo zahynulo“, tu ukazuje biedu i potřebu i užitek. Biedu, že všechno naše pokolenie bylo zahynulo hřiechem v nevinnosti a v milosti a bylo by navěky zahynulo,

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 6 měsíci a 7 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).