[Kázání dzikovská na okruh de sanctis]

Biblioteka Jagiellońska Uniwersytetu Jagiellońskiego (Krakov, Polsko), sign. Przyb. 177/51, 124r–221r. Editor Svobodová, Andrea. Ediční poznámka

[Generovaný obsah]

Nebo všechno dobré, čsož člověk učiní anebo učinil jest, hřiech umoří a potupí. A protož hřiech přirovnává sě velrybu, nebo velryb jest ryba morská veliká a má to přirozenie, že když jest lačná, tehda otevře usta svá a vypustí někakú vóni sladkú z úst svých, tehda jiné ryby menšie, učijíce tu vóni sladkú, dú k nie a vendú jie v usta, a potom zavře usta i pohltí jě. Též šeredný diábel otevře usta svá a vypustí vóni svú hřiešným, kterážto vóně jest sladká velímě hřiešným a zdá sě jim sladká, i vendú jemu v usta, takže přivolé ke zlosti, a tak diábel zavře usta i pohltí jě, takže všichni skutci jejich umořeni budú a skrze diábla shlćeni budú. Tací, kteříž mají dnešní den volati k milému pánu bohu, aby jim poslal dar ducha svatého v jich srdce, nebo duch svatý jest obživitel. A proto dán byl duch svatý apoštolóm v duchu, nebo duch jest znamenie života. Jakož svatý Jan praví ve čtení: „Pán buoh vdechl jest a řekl jest a řka: Vezměte ducha svatého.“

Třetie zlé, ješto jest učinil hřiech duši, to jest mysli poskvrněnie, a proto sě přirovnává smole. Jakož sě čte v knihách Eklesiasticus takto: „Ktož sě dotkne smoly, bude poskvrněn od nie.“ Jako by řekl: „Ktož učiní hřiech, bude poskvrněn od neho.“ Nebo skrze smolu máme znamenati smrtedlný hřiech, znamenajte, že smola činí trojí věc. Najprvé črní ruce, druhé smrdí, třetie jest pokrm ohně, takže v ohni hoří. Též hřiech poskvrnije dušě a činí ji nečistú před milým bohem. Druhé, že smola smrdí, též hřiech jeden viece smrdí před bohem, než všechna mrcha, což jest jie na všem svěće. Třetie, že smola jest pokrm ohenný, též dušě ktyž umře, a kteráž umře v smrtedlném hřiechu, jest pokrm ohně věčného. Znamenaj, nebožčíku hřiešný, kterak hřiech poskvrnije mysl, točiž milú duši, diábel jest zajisté jakžto vepř a přirovnává sě vepři, nebo vepř nechtě mieti miesta jinde než u bláće a v nečistém miestě. Též diábel nepřebývá v čistých lidech, v spravedlivých a dobrých, ale kte s lakomými a s smilnými a s opilými a s zúfalými, ješto sú sien anebo komora připravená jemu ku spaní a k uodpočívaní. Jakož zákonníći, točiž mnišie, mají pokoj připravený jim ku spaní a k odpočívaní, též šeředný diábel má pokoj v nich sobě připravený jemu ku přebývaní. Taćí, kteříž sú mají dnešní den volati k milému buohu, aby jim ráčil poslati ducha svatého v jich srdce ku polepšení jich duší, anebo svatý vykládá sě jakžto čistý a že duch svatý jest polepšitel, duši dán jest u vodě. Jakož praví svatý Jan: „Nisi quis renatus fuerit ex aqua et Spiritu Sancto non potest introire in regnum celorum.“cizojazyčný text „Jedné by kto narozen byl a očiščen z vody a duchu svatého, točiž z milosti duchu svatého, kterýž dán jest na křstu, nemóže přijíti do nebeského královstvie.“

Čtvrté zlé, ješto

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 6 měsíci a 8 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).