[148v]číslo strany rukopisupatriarcha viděl, jenž na zemi stoje nebes dosaháše[193]část slova škrtnuta a mladší rukou přepsáno na „dosahal“. Takéž téjto dívky pokora od zemi do nebes dosahá a k nám na zemi boha přitáhla. A protož znamenaj řebříka tak předrahého, ty, hřiešný člověče, i se mnú, ještos někdy byl rozpáčený k milému bohu, to již jistú naději míti muožeš, že vzendeš bezpečně po tom řebříku tu, kdežto věčně boha viděti budeš i se mnú. A protož přistup, hřiešný člověče, k téj kolébčičce[194]mladší rukou přepsáno na „kolébce“ a opatř tu mladú panenku ležieci. A protož máť dětinské obezřenie, ale všech nebeských pokladuov máť v sobě schráněnie. A protož, najmilejší křesťané, toť jest ta božie zvolenička, otcem bohem předpověděná, jakož jest psáno v Prvních knihách Mojžíšových, kdež jest řečeno tomu pekelnému hadu: „Nepřiezen učiním[vn]učiním] vcziniem mezi tebú a mezi ženú, a tať tobě ztroskotá hlavu tvú.“[195]sr. Gn 4,15 Tu praví[vo]praví] prawie jeden mistr řečený Filbertus biskup: „Co jest hlavu hadovu, totiž diáblovu, ztroskotati? Jediné jeho veliké moci vítězsky se obrániti a jeho pokušenie silni zuostati. A protož byla li kdy která ženského národa, ješto by byla tak veliké vítězstvie učinila! Ó, zajisté nikdá jest nenalezena ve všem starém zákoně až do nynějších časuov, v nichžto Maria, matka božie, na svět se narodila. Ješto s nebe na zemi pokorú svú přitáhla pána boha, a pod svú podnož diábla potlačivši, mocně jeho hlavu ztroskotala. A tak všem hřiešným za obránci