[Sbírka kázání založených na legendách]

Moravský zemský archiv (Brno, Česko), sign. G 10, č. 456, 195 fol. Editoři Janosik-Bielski, Marek, Svobodová, Andrea, Voleková, Kateřina. Ediční poznámka

Edice vznikla v rámci řešení projektu GA ČR č. P406/10/1140 Výzkum historické češtiny (na základě nových materiálových bází).

[Generovaný obsah]

jiných křesťanóv svým učením a radú těšil a posiloval. Také jest měl lásku k milému bohu a k svému bližniemu miesto meče. A to takto dosvědčil: když shlédl mezi křesťany veliký strach a protivenstvie, ješto pohané protiv nim vedli, tehda pro takové bezprávie a pro záhubu křesťanskú u veliké lásce, ježto měl k svému bližniemu a k milému pánu bohu, napřed hlavy své pod meč pochýlil. Také jest měl svatý Jiří odění dobrých skutkóv miesto pancieře. A to ukázal tím obyčejem, neb jsa člověkem bohatým, všechno své rúcho a odění rytieřské, keréž sobě obyčejem světským byl zjednal, i jiné kratochvíle světské opustil a k božie službě úplně se poddal. Neb jako pancieř brání a odievá všeho těla, takéž skutkové dobří okrášlují a bránie člověka duše od nepřátel nevidomých. A protož příkladem svatého Jiří takovým oděním a takovú duchovní braní máme se brániti, neb skrze to nad nepřátely svými svítězíme a přijdeme do královstvie nebeského. A toho máme figuru a podobenstvie v knihách Iudicum, capitulo XVIII.cizojazyčný text: Jakož synové Dan, toho pokolenie, nebyli přijali dielu mezi jinými dvanácti pokoleními. Tehda zberúce se a připravivše se v své bojovné odění, i dobyli sobě země, v kteréžto žádných nedostatkuov nebylo. Pak duchovně skrze syny Dan znamenávají se lidé hřiešní, jenž pro své hřiechy nemohú míti dielu u věčném dědičství. Než potom když odění hřiechóv složie a oblekú na se odění ctnosti, tehda tepruv dobudú sobě té země, totiž královstvie nebeského, ješto ji svými hřiechy byli zmrhali a potratili. A protož že svatý Jiří takovú brani na sobě měl a takové oděnie, duchovně se bránil, i přemohl jest ty jisté tři pevné nepřátely, totiž diábla, tento svět a své tělo vlastnie. Najprvé přemohl jest diábla. A to se v tom znamenává, že ješčera a tu sanut škaredú zahubil a zamordoval, skrze kteréhožto ješčera nebo sanut znamenán bude. Ta sanut pekelný diábel nečistý tím obyčejem, neb jakož ta jistá sanut bydlela v nečistéj vodě, takéž diábel – ten ješčer pekelný – bydlí v nečistých srdciech, jenž jsú zšeredína vodú a vlhkostí smrdutého hřiechu a smilstvie. Takového ješčera přemohl jest svatý Jiří kopím modlitby nábožné a znamením kříže svatého. A o tom také máme psáno, když jednoho času svatý Jiří přijel do země tak řečené Lybia do někakého města Finena jmenovaného, i bieše u toho města jezero nějaké a v tom jezeře přebýval velmi veliký a hrubý ješčer. A ta jedovatá škaredá sanut, jenž jedovatým duchem svým, i též k městu přicházeje, mnoho

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 6 měsíci a 4 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).