učinila na této svatbě, uzřevši u víně nedostatek!
Druhé chci řéci o tom něco, ješto řekl onen […]text doplněný editorem: Jiní najprv dadie dobré víno a když sě zpijí, tehdy horšie; ale ty s najposlé schoval víno dobré. Dva jsta šenkéře, jeden z tohoto jedno činí, druhý druhé. Svět tento, aneb ať řku podobnějie, knieže tohoto světa, jakož jej nazývá Kristus, a pósobce zdejších temností, jakož svatý Pavel nazývá jej, to jest ten lestný ďábel, ješto slepí lidi a táhne v milost tohoto světa; šenkuje líbost tohoto světa, pobiezie k ní ve mnohých věcech a vprvé lahodu ukáže, ale potom hořká bude ta lahoda, když upřiemá a mocná pravda takému tohoto světa milovníku, ješto jest sě dal z kalichu babylonského tomu lestnému šenkovi zapojiti milostí tohoto světa, bude řéci: Tolik dajte múk hodných jemu, jakož jest bujal a měl rozkoš! Tuť sě ukáže jed v tom falešném víně kalichu toho babylonského, v milosti tohoto světa. A nadto rozmysl sě, ktož v světské milosti jde vuokol s světem, zdali i zde nenie hořkosti při všech i libých věcech tohoto světa; neb v tom, ještoť sě počne velmi lahodně, potká hořkost, jiež jest tu nemněl. A toť jest tak nejen v jedné, ale ve všech světských věcech. A tak svatý Augustin die k Bohu: Všecky mé světské líbosti a tělesné a kochánie má nepořádná ohořčil jsi mi, hořkostmi osuv, abych poznal, že nemohu v ničem jiném právě vesel býti, jediné v tobě. Die také k tomu svatý Řehoř, že veliká jest žádost k světským věcem, donidž jich kto nedosiehne; ale dojde li jich, menší lahodu v tom nalezne, než sě jest nadál. Ale v duchovných, nebeských věcech jest proti tomu malá jest k nim žádost, donidž jich nemá kto, ale jmieti je veliká jest útěcha. Neb falešný šenk světské milosti chytře oblahodí to své zlé víno a lestně žádost k tomu, což neslušie, a z daleka rozněcuje. Tohoť Písmo vystřiehá vína řka: Nezři na víno, kdyžť hoří v sklenici; lahodněť vejde, ale potom jako had leptati bude. Buoh pak v té milosti, ješto přistúpí kto k němu, vprvé