[Gesta Romanorum]

Knihovna Národního muzea (Praha, Česko), sign. III E 48, 148 f. Editor Hanzová, Barbora. Ediční poznámka

Edice vznikla v rámci řešení projektu GA ČR č. P406/10/1140 Výzkum historické češtiny (na základě nových materiálových bází).

[Generovaný obsah]

jeden kříž, na němž bíše psáno se všech strán takto: „Ó člověče, pojedeš li na tuto cestu, najdeš hospodu, v níž tvój kóň bude dobře naklizen, ale ty budeš zle ctěn.“ Z druhé strany bíše psáno: „Pojedeš li túto stranú, ty budeš ctěn, ale tvój kóň bude zle naklizen.“ S třetí strany bíše psáno: „Pojedeš li túto cestou, ty i kóň tvój bude dosti podobně ctěn, a dříve než z té hospody vyjedeš, budeš velmi raněn.“ S čtvrté strany bíše psáno: „Pojedeš li túto cestú, ty i tvój kůň dosti budete mieti, ale v té hospodě musíš kóň ostaviti, a budeš potom pěškami choditi.“ A ten jistý muž, vida to písmo i četl a divieše se tomu a pilně myslíše, kterú by cestú z těch čtyř měl jeti. I přemlúváše sám v sobě a řka: „Učiním jedno a druhého nechám; pojedu já túto cestú, kdež já budu dobře ctěn, ač i kóň mój bude zle naklizen; jedna noc mnoho nemóž býti.“ A když sobě tak umyslil, ostal na tom i jel i přijel na jeden hrad, na němžto bíše rytíř, jenž jeho mile přivítal a všeho dobrého dosti dal, ale kóň jeho málo nebo nic neměl. Vstav ráno ten jistý rytíř, jel domóv, i jal se všem praviti té příhody, kerúž jest měl i viděl na cestě a v hospodě měl.

Najmilejší! Tento muž móž řečen býti každý křesťan, jenž má jeti, to jest prospievati v dobrém den ode dne, hledaje spasení své duši. Kóň jest tělo, jenž nese každého člověka k cíli, to jest na smrt. Ale kříž, jenž stojí na rozhraní prostřed cesty, jest svědomí každého člověka, jenž jest na čtvero rozděleno neb roztaženo jako kříž. Jedna strana táhne k dobrému, druhá strana, aby se varoval zlého, kdež si, a pojedeš li tú cestú, tobě se dobře stane, ale koni tvému zle, dobře činíš a múdře. A cesta, jížto máme jíti, jest svaté pokánie. Hospoda, to jest nebeské království, v němž se tobě dobře stane, ale tvój kóň, to jest tvé tělo, musí zde trpěti mnoho nedostatkóv i protivenství v svatém pokání. Protož ktož tú cestú jede, dobře a múdře jede. Druhá cesta jest, v nížto kuoň dosti bude mieti, ale sám ve psí lehne. Cesta ta jest všech žráčóv i smilníkóv, jenž v rozkoši tělesné ustavičně leží, jichžto břicho jest Buoh, podlé řeči svatého Pavla. V tej hospodě duši ustláno bude, neb musí naposledy s oním bohatcem žráčem na věčné zatracení. Třetí cesta jest: oba dosti podobně budeta ctěna, ta cesta jest všech hříšníkóv, jako jdú bohatci tohoto světa, jenž zde

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 6 měsíci a 5 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).