zlého života nechoditi, jakož to činí kacéři; neb tu bývají lotři, totižto mnohé nebezpečenství, kteráž sú proti duše spasení. Třetí múdrost jest: „Nemáš odpočívati v domu starého.“ Stařec jest tento svět, kterýž má mladú ženu, totiž marnost. Nebo budeš li v světě odpočívati, máš se báti smrti. Nebo ižádný nemóž Bohu a světu slúžiti. Nepřítelé, kteříž se proti císařovi smluvují, totiž proti Kristu, sú diábli, kteříž vždycky člověka míní zabiti, a nemohú li, tajně najmú holiče brady, totižto tělo. Nebo jakožto holič holí vlasy, takéž tělo tvé odjímá od tebe všecky ctnosti, kteréž s’ na křtu vzel. Ale když by myslil o skončení, totižto o smrti, nebo nevíme, kdy nebo kterak neb kterú smrtí máme sníti, a když by člověk tak myslil, otešli by od něho všickni zlí skutkové. A protož učme se těchto tří múdrostí chovati: prvé, abychom ve všech skutcích našich konec vzeli, druhé, abychme po cestě zjevné chodili desatera božího přikázaní, třetí, abychom v světě marnosti nepovolili. A učiníme li tak, život náš v dobrém konci dokonáme.
O jednom hrobu
Adrianus v Římě kraloval bohatý velmi, kterýž sobě pokoj ustavil. A pod krumfeštem kopajíce nalezli sú zlatý hrob, třmi obruči zlatými obklíčen. A takéžto bíše napsání: „Vrátil sem, dal sem, schoval sem, měl sem, mám, ztratil sem. Což sem vrátil, měl sem; což sem dal, to mám.“ A ten hrob s tím napsáním císař jest vzel etc.cizojazyčný text
Najmilejší! Tento císař móž nazván býti každý dobrý křesťan, kterýž má ustaviti duom, totižto srdce Bohu připravené, aby jeho vuoli vždycky plnil, a kopati skrze cestu zkrúšení; a tak nalézti budeš moci hrob zlatý, totižto srdce plné ctností skrze božskú milost, ze třmi obruči zlatými, totiž s věrú, nadějí a láskú. Tu bíše psáno: „Vrátil sem.“ Pověz mi, což s’ vrátil nebo dal? Odpověz dobrý křesťan: „Tělo i duši v službě boží.“ Druhé bylo jest psáno: „Zachoval sem.“ Pověz mi, co s’ zachoval? Odpověz: „Duši svú v dobrých skutcích.“ Potom píše se: „Dal sem.“ Co s’ dal? „Milost Bohu a bližnímu svému.“ Nebo v těchto věcech záleží vešken zákon i proroci. Potom píše se: „Měl sem.“ Pověz mi, co s’ měl? Odpověděl: „Hubený život, nebo v hříchu sem počat.“ Potom píše se: „Mám.“ Co máš? „Zajisté učiněn sem rytíř boží, a prvé sem byl sluha diábluov.“ Potom píše se: „Ztratil sem.“ Což s’ ztratil? „Zajisté