[Gesta Romanorum]

Knihovna Národního muzea (Praha, Česko), sign. III E 48, 148 f. Editor Hanzová, Barbora. Ediční poznámka

Edice vznikla v rámci řešení projektu GA ČR č. P406/10/1140 Výzkum historické češtiny (na základě nových materiálových bází).

[Generovaný obsah]

a zlato všecko budem mieti. Ale musí to v noci býti, aby lidé nám nepřekáželi.“ I řekl král: „Jděte ve jméno boží a zajtra s více koňmi k vám přijedu.“ A oni sú šli radujíce se. A v noci počali sú kopati, dokudž jest nebyla hotova padnúti. Jedva sú od místa byli v míli, až věže s obrazy padla. A tak sú obrazové padli zrušeni.

Ráno sú přišli měšťané římští a věži s obrazy zrušenu uzřeli sú. Více než můž věřiti býti, želeli sú a králi sú řekli. A on vešken úmysl o oněch třech rytířích jim pověděl. A měštěné sú řekli: „Skrze tvú skúpost zbaveni sme věže i obrazóv. A protož tvá skúpost na tobě se sveze!“ A ihned sú jeho vzeli a usta jeho zlata naplnili, a jeho sú živého jsú v zemi pokopali.

Najmilejší! Císař tento móž nazván býti každý člověk, skrze křest omytý, kterýž má nade všecko zdraví duše své žádati, a věži, totižto srdce zkrúšené, k Bohu pozdvihnúti, a obrazy, totižto užitky smyslův svých, k boží službě připraviti. Obraz prostřed věže jest duše, kteráž má držeti jablko zlaté v ruce, totižto lásku v protivných a v svatých [věcech]text doplněný editorem[86]doplněno podle rkp. GestaB. Také každý obraz má zvon ten mieti k zvonění proti nepřátelóm, totižto každý těch pět smyslóv má pozdvihnúti skrze přikázaní boží proti hrózám nepřátelským a diábelským skrze zvon zvonění. A tak budem vystřeženi proti nepřátelóm, totižto diáblóm těla i světa. Virgilius mistr učinil obraz, na kterémžto psáno bylo: „Ktož mě bude bíti etc.cizojazyčný text“ Obraz tento móž řečen býti Adam, kterýž měl studnici milosrdenství, i milost nesmrtedlnosti jemu odjata bíše, když všecko pokolení lidské zrušil. Skrze tři rytíře znamenává se troje věc, totižto pýcha, žádost očí a žádost těla, skrze kteréžto člověk často oklamán bývá. První pokládá kád v bráně; kádi sú srdce bohatých neb mocných v zemi skrytá, když pýcha jich zhyne a sejde. A protož hráli sú, jedli sú, pili sú a zemřeli sú a do pekel sú stúpili. Druhá kád jest lakomství, kteréž skryto jest v lakomých, kteříž tak mnoho žádají, že tak sami se zrazují, jakož jest ukázáno na Adamovi a na Luciperovi. Třetí kád jest lakota. A protož tací, což kolivěk dobudú, všecko u břicho vpustí. A protož Apoštol praví: „Jich buoh břicho jest.“ Čtvrtá kád jest smilstvo, skrze kteréžto zahynují silní, bohatí i smilní. Skrze tyto čtyři kádi mnozí zahynují a zahynuli sú.

Král některaký bíše divným obyčejem nadut a ten mysléše těla svatých

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 10 měsíci a 26 dny; verze dat: 1.1.25
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).