a pěti stech od narození a příští na svět Syna Božího, Pána našeho Jezu Krista, v nichžto vychází a vycházeti bude plena et fatalis perioduscizojazyčný text, to jest plný a osudní cíl Království českého, to jest dokonále a zouplna pět set let od prvního přenešení koruny královské z Moravy do Čech a vyhlášení i korunování nejprvnějšího krále českého Vratislava, což se stalo léta Páně 1085. a 1086. Jest pak dlouhým skušením a z mnohých příkladův starodávních historí od učených a moudrostí osvícených lidí vyšetříno a vyhledáno, že spravedlivým a tejným soudem Božím uloženi jsou jistí a nepochybní časové, v nichžto proměny na království a obce přicházejí, a kterýchž lidé žádnou svou opatrností, rozšafností, moudrostí a mocí změniti, odvrátiti, překročiti ani prodloužiti nemohou. Chtěl tudy ukázati Pán Bůh, že na tomto světě není a býti nemá žádné věčné království, ale že lidé jsou zde pohostinu a jako v podružství, z něhož se vší slávou svou, když on ráčí, musejí; a protož aby sobě jinde věčného bytu a věčné vlasti, totiž v nebesích, vyhledávali a tam se strojili. A toť se z hodnověrných kronik nachází, že velikomocná království a slavné obce řídko kdy termín a cíl pěti set let v svém důstojenství a slávě, bez nějaké patrné proměny, vytrvaly: anobrž mnohé v pravé polovici toho počtu, to jest okolo dvou set a padesáti let od svého založení a vyzdvížení ku pádu a proměně přicházely. Málo které, a téměř žádné, toho počtu v jednostejné váze nepřetrvaly. Ale obyčejně vždycky při konci a vyjití pěti set let aneb před tim připadaly znamenité proměny, jímižto království a obce buďto k vyvrácení a z gruntu zkažení přicházely, buďto utisknuty a sníženy, aneb na jiné národy a rody přenášíny aneb jistě v novou formu a prvé nebývalý spůsob správy uvedeny bývaly. Příklady a důvody toho některé pro lepší vyrozumění a vysvětlení položím.
Od vyvedení lidu izrahelského z Ejipta, kteréž se stalo léta od stvoření světa 2453., až do léta