polovice pěti set let dokonala, to jest od založení města svého léta dvoustého čtyřidcátého pátého. Tak mnoho let trvala moc prvních králuov franských od Klodovea, kterýž Frankrejch Římanům odjal a sobě podmanil, vyhnav z něho hejtmany a správce římské, až do Pipina, otce Karla Velikého, jehožto potomci spravovali i císařství, i Království franské, až do Hugona Kapeta, dvě stě třidceti sedm let. A jiných množství příkladův shledati a vybrati by se mohlo, z nichžto jistý důvod bráti máme, že království tohoto světa sám Pán Bůh spravuje a řídí svou moudrostí a vedlé vůle své některé zvelebuje, jiné k zkáze přivodí, jiné cizím národům v moc dává a domácím odjímá, někdy dřéve, někdy posléz, avšak na větším díle vedlé vyměřených a uložených od sebe terminův a cílův, jakž kdy pro ztrestání hříchův lidských, skrocení tyranství, vyplenění modlářství a napravení své pocty potřebu toho uznávati ráčí.
Přistoupím již k našemu Království českému, kteréhožto nejedny také proměny s těmito periody aneb cíli a počty let se srovnávají; však nejprvé starodávních věcí, a ne všechněm známých, kteréž se v této zemi dály, nětco málo podotknu. Kdy jsou pak nejprvé předkové náši, národ sarmatský aneb slovanský, do této země se přibrali a ji osadili, nesrovnávají se v tom, kdož o věcech českých psali. Někteří se domnívali, že by Čechové hned brzo po veřejné potopě světa, když svatý patriarcha Noe mezi syny a vnuky své všecku zemi rozdělil a po změtení jazykův při stavení věže Babel do této krajiny, jakožto sobě oddělené a ukázané, se obrátiti, sobě přivlastniti a v ní pořádně až do těchto časuov obývati měli. Jiným se vidí, že před narozením Krista Pána Čechové již v této zemi byli. Ale ani tito, ani onino neukazují toho žádných důvodův z historí, jímiž by to, což tak jistí, provedli. Martin Kuthen položil v své kronice, že léta Božího 639. za Konstantýna, císaře římského, syna Herakliova, Čech z Illycizojazyčný textriae,cizojazyčný text