vše[143v]číslo strany rukopisumohúcieho Boha súd má býti vážen a k srdci svému vždy máme sě utiekati, aby nižádného člověka tu jazyk nevinil[166]nad řádkem připsáno „to jest nemohl hodně viniti“, kdež svědomie nežaluje. Neb kohož svědomie brání, svoboden jest mezi žalobníky. A svoboden bez žaloby býti nemóž, když samo, jenž vnitř jest, svědomie žaluje.“ To svatý Řehoř. Protož k témuž die Katún: „Když dobřě živ jsi, netbaj řečí zlých[167]nad řádkem připsáno „lidí“, na vóli naší nenie, co by každý mluvil.“
Z těchto řečí dovedeno jest, kletba která vieže a která nevieže, neb nespravedlivá nevieže, aniž od obcovánie svatých vymietá. Zakládá sě tento rozum v čtvrtých knihách Mojžiešových v dvadcáté a třetí kapitole[168]na okraji připsáno „Numeri 23“, kdež sě die: „Kterak zlořečiti budu toho, kohož nezlořečí Bóh? Proč bych hyzdil toho, jehož pán nehyzdí?“ A dolejie psáno jest: „Nenieť Buoh, aby lhal, ani jakožto syn člověka, aby sě měnil. I zdali řekl jest, a neučiní? Mluvil jest, a nebude naplněno? K žehnání přiveden jsem[169]nad řádkem připsáno „boží vólí“, žehnánie[170]nad řádkem připsáno „božieho“ brániti nemohu.“ A dávaje prorok příčinu, proč nemá zlořečiti lidu, die: „Nenie modly v Jákobovi[171]nad řádkem připsáno „v pokolení Jakubově“, ani sě vidí modla v Izraeli[172]nad řádkem připsáno „to jest nižádný nevidí modly v pokolení Izraelově“, Pán Buoh jeho[173]nad řádkem připsáno „lida toho“ s ním jest.“ Opět v Žalmě 108[174]na okraji připsáno „Psalmo 108“ die David: „Zlořečiti budú oni a ty žehnati.“ Matúš v páté kapitole[175]na okraji připsáno „Math 5“: „Blahoslavení jste, když zlořečiti budú vás lidé a puditi budú vás a řkú všecko zlé proti vám lžíce[176]nad řádkem připsáno „vám to činiece pro mě“. Lukáš v šesté kapitole[177]na okraji připsáno „Luce 6“: „Blahoslavení budete, když vás nenáviděti budú lidé a když odlúčie[178]nad řádkem připsáno „od obcě“ vás a haněti budú a vyvrhú[179]nad řádkem připsáno „nechtiece jmenovati“ jméno váše jako zlé pro syna člověka. Radujte sě v ten den a veselte sě! Aj, jistě odplata váše mnohá jest v nebesiech.“ A v devatenádsté kapitole svatého Matúše die Kristus[180]na okraji připsáno „Mt 19“: „Což jest Buoh spojil[181]nad řádkem připsáno „milostí“, člověk neluč.“ A svatý Pavel k Římenínóm die[182]na okraji připsáno „Rom 8“: „Jest li Buoh s námi, kto proti nám? Kto bude žalovati na vyvolené božie? Buoh, kterýž spravedlivy činí, kto jest, jenž by potupil?“ A svatý Lukáš v Skutciech apoštolských v desáté kapitole[183]na okraji připsáno „Act 10“ die, že řekl jest Buoh Petrovi: „Což Buoh učistil jest, ty neřiekaj nečisté.“ A svatý Petr v prvé epištole v třetí kapitole[184]na okraji připsáno „1 Petro 3“ die: „Kto jest, jenž by vám škodil, budete li dobrého milovníci? Pakli co trpíte pro spravedlivost, blahoslavení[185]nad řádkem připsáno „jste“.“ A že podlé řeči svatého Řehoře v kázaní[186]na okraji latinský přípisek „v bázni má býti pastýřova kletba“, protož vážiti má poddaný[187]nad řádkem připsáno „člověk“, aby měl bázen tak, že zkusě vedlé Kristova zákona svědomie svého a viny, pro niž ho klnú, nenalezna, báti sě má netrpělivosti, v niž by mohl uběhnúti[188]na okraji připsáno „proč sě má člověk báti kletby křivé“. Druhé pádu od ustavičnosti. Třetie křivě klnúcieho[189]nad řádkem připsáno „jenž klne“ zhynutie[190]nad řádkem připsáno „na duši“. Čtvrté svých bližních škody, kteráž by mohla pro kletbu vzniknúti, jakož jest užitečného kázanie a posvátných věcí stavenie, neb ten, jenž bláznivě klne, jest někdy příčina zatracenie mnohých, kletému v kázaní překážeje, jímž by je učil užitečně zákonu božiemu. Páté má sě báti, aby od pravdy, kterúž on kletý vede, jeho bližní sě neodvrátili. Šesté, aby jeho bližní nehřěšili, jeho sě varujíce, rúhajíce sě jemu a skutky laskavé odlučujíce. Sedmé má sě báti, aby křivá kletba od křesťanóv nebyla stvrzena, neb vydávána bývá křivá velmě často,