zboží a falešné jeho cti mocím i dóstojenství potupili. Šestá o tom, abychom se smrti vdycky a všudy vystříhali a ji čekali. Sedmá bude o radostech rajských a mukách pekelních.
O mrzkosti a biedě člověka kapitula první. Zrcadlo nedělnie
Mluví Jeremiáš prorok: Proč z života matky vyšel sem? Abych viděl úsilé a bolest a aby zhynuli v pohanění dnové moji. Poněvadž takové řeči mluví o sobě ten, kteréhož jest buoh posvětil v životě matky jeho, kteraké pak já mluviti budu o sobě, kteréhož jest matka má v hříchu porodila. Die svatý Bernart: Měj pilnost poznati tebe samého, neb mnohem lepší a chvalitebnější si, jestliže sebe poznáš, nežli by se zanetbaje poznal běh planét, moci bylin, komplexí lidské, přirození zvířat a nežli by měl všech věcí nebeských i zemských poznání. Protož pozoruj pilně, ó, člověče, co si byl před narozením a co si od narozenie až k smrti a co budeš po tomto životě, byl si jistě ohyzdná věc a mrzké semeno, sa počat v shnilosti břicha, v zápalu té a chlipnosti a v smradu smilstvie a což huoře jest, v mrzkosti hřiechu. Ale i toho pozoruj, kterým pokrmem v životě matky krmen jsi byl, však krví ohyzdnú, kteráž se zastavuje v ženě početí, aby jí krmeno bylo dietě počaté. O kteréž krvi se vypisuje, že jest tak mrzká a nečistá, že když se dotkne obilí plodnost v něm zkazí, dříví od ní usychá,