[63]číslo strany rukopisunaplněnie přivodí nemoc. A to jest Vašie Jasnosti potřebie věděti pro šlak a pro nemoci shromažďovány. Neb Vaše Jasnost jest přieliš plný člověk a již k těm létóm přicházie, v kterých bude toho potřebie věděti.
Třidcáté a šesté, o plnosti, která přivodí brzkú nemoc, jisté znamenie. Najprvé, že se béře ošklivost k masu, a to proto přirozenie činie, neb činí, by viece nečisté plné tělo krmil, tiem by viec nečistil a urážel plnost k plnosti přidávaje. Druhé, že po jiedlu čije obtieženie v boku obojím. Třetie, že ráno vstana, čije v nose spekliny. Čtvrté, že ráno vstana, čije nechutnost a tracenie sliny hořké. Páté, časté zívánie[ad]zívánie] zgiwanie. Šesté, že často ot očí pustí se hnůj a od nosu, a jestli slina hustá s hnojem neb s krví, již nemoc jest jako ve dveřiech. Kterak to léčeno má býti, to lékaři mají věděti rozumní, ale ne párači. Sedmé, že oči zacházejí. Osmé, hlava v čele až do prvnieho svazu bolí. Deváté, žíly se velmi nalijí. Desáté, z malého hnutí ustanu.
Třidcáté a sedmé, psal bych, Vašie Jasnosti, o lázni, o púštěnie, o počištěnie těla, o baňkách, o pihovicéch, vo jedu a o mnoho jiných věcech puožitečných. Ale lépe jest, aby Vaše Jasnost měla lékaře při sobě, rozumné doktory. Ne toho Čejkeříka Vašeho, ješto sami znáte, že Vaše múdrost jest Vám prospěšnějšie než on. Také židuov, bab a těch lékařóv, kteří se nic neučili v lékařstvie, ani vídali, než ze škol vyšedše, již mistrují. Ó, hanba tomuto královstvie veliká, že nemá doktoruov v sobě učených, ani biskupuov, ani vysokých lidí, nemuože v sobě trpěti. I proto se zlé v něm děje. A dobře se dieti nemuože, duokudž plné nápravy v řády nebude.