skrze modlitby vaše zahnán jest a odšel pryč. Jinú příhodu opět svatý Řehoř napsal: Že byl v jednom klášteře mnich, kterýž před očima všech svatá se lidem zdál, ale před Bohem jináč byl nalezen. Neb když bratřie mněli, že se postí, tehdy tajně měl obyčej jiesti. Ten, když měl umřieti, kázal k sobě všech bratří zavolati. Jimž jest řekl: Aj, nynie k sežrání dám sem draku, kterýž ocasem svým kolena má a nohy mé svázal jest. A hlavu svú k ustóm mým přičinil, duch muoj ze mne vypil jest a vytáhl. A to řka, i skonal. A tať jest slova Jeremiáš v osobě zatracencuov pověděl: Sežral jets mne a pochytil mne jako drak. Toť jest ten drak veliký a ryšavý, maje sedm hlav a deset rohóv. O něm svatý Jan v Zjevení die, že stal se jest boj veliký v nebi, Michal a anjelé jeho bojovali sú s drakem a drak bojoval i anjelé jeho a nepřemohli sú, aniž nalezeno miesto jich v nebi, i svržen jest drak, ten veliký had starý, kterýž slove diábel a šatanáš, kterýž svodí veškeren svět. A dále die: Bieda zemia moři, nebo sstúpil jest k vám diábel. Nebo on závistí přielišnú závidí dobrým těm, kteříž usilují, aby miesto jeho v nebi obdržali, z kteréhož on biedně vyvržen jest. A čím se viece blíží den poslední, tiem příkřejie pokúšie a v závisti se zapaluje. Ó, jaká bude diábelská ukrutnost a zlost! O nichž svatý Bernart die: Pomni na ty ukrutníky, kteříž budú mučiti hřiešníky, přehrozníť mstitelé budú nad hřiešníky z Božieho súdu. Jichžto ukrutnost a zlost z rozličných příčin rozmáhati se budú. Najprvé,