[46]číslo strany rukopisuk němužto slušal, přijda[196]nadepsáno jinou, mladší rukou, ciesařovu vladařovi peniez dada, poznánie učinil, ež jest pod mocí římského ciesařě. A protož, jenž Jozef bieše ot národa Davidova pošel, pojem Mariji, matku buoží, z Nazareta do Betléma s ní šel, nechtě jie po sobě ostaviti, chtě vždy jejie[fb]jejie] gyegye poctivý strážě býti.
A když sě ku Betlému blížiechu, jakžto praví mistr Bartoloměj[fc]Bartoloměj] bartholomye v svém skládaní, ež viděla matka buožie, ano jedni[fd]jedni] giedny lidé velmi veseli a druzí velmi truchli. A když sě tomu matka buožie divieše, anděl buoží sě jí zjěvil a řka: Lid truchlý jest národ židovský, v svéj zlosti zatvrzený, pro viery nepřijetie buohem potupený. Ale lid veselý jest národ pohanský, jižto vieru přijmúc, u věčném veselí s buohem budú.
Tehda, když matka buožie u město Betlém s Jozefem vnide, pro mnostvie lida, jižto biechu ciesařovým přikázaním přišli, nikdiež hospody nenalezše, pod měsckú obecnú střěchu jidesta. A ta střěcha bieše na to učiněna, jakžto praví kniha Skolastica, aby sě měščené, když prázdni byli, tu scházěli a o obecných věcech pomlúvali a také proto, aby v trhuov den sedlský lid s dobytkem tu stával. Proněžto tu obecné jesle biechu. A když tu té noci Maria s Jozefem odpočívásta, ta přěradostná hodina u puolnoci sě přiblíži, v niejž Maria, svatá děvicě, Jezukrista porodila. A ta noc na neděli bieše. V tu hodinu, jakožto praví svaté čtenie, pastýři nad svým dobytkem na poli bdiec sediechu. Tehda anděl s velikú světlostí nad těmi sě pastýři vznášěje, zavolal velikým hlasem a řka: Zvěstuji vám radost velikú, narodil sě nám spasitel všeho světa. Netáhl toho anděl pověděti, až inhed u velikém množství zástupi andělščí