Kabátník, Martin: Cesta z Čech do Jeruzaléma a Ejipta Martina Kabátníka z Lítomyšle

Litomyšl: Alexandr Oujezdecký (Plzeňský), 1539. Saská státní knihovna – Státní a univerzitní knihovna v Drážďanech (Die Sächsische Landesbibliothek – Staats- und Universitätsbibliothek Dresden) (Drážďany, Německo), sign. 4 A 1029, A5r–K5r. Editor Vajdlová, Miloslava. Ediční poznámka

Edice vznikla v rámci řešení projektu GA ČR č. P406/10/1140 Výzkum historické češtiny (na základě nových materiálových bází).

[H7r]číslo strany rukopisuEjiptě často sem je vídał.

Mamałúci všecko oděv mají biełý z płátna z čistého děłaný, kteréž słove kolč, a vyšívané sou sukně jich podobně k hazukám, než sou obyčejem jiným děłány, neb sou u nich obojky, že všecko hrdło přikryjí, a sú dłúhé, až se po zemi vlekou. A po těch se sukních opasují tkanicemi hedbávnými velmi čistými a neumějí se ani opasovati a velmi se nekřtałtovně opasují.

Také žádný mamałúk nechodí v botách ani v střevících, než bos chodí, ale na trepkách jako bosák, a když na kuoň vsedne, tehdy bos i bez trepek jede a pachołek za nim trepky nese, neb sem na to častokrát hleděł a dívał sem se tomu. Toto sem pak słyšeł, že když na vojnu jedou, tehdy mají na nohách zámišové [H7v]číslo strany rukopisubotky, než doma zhoła bosí.

Také sem słyšeł, že by mamałúci, totiž ti žołdnéři, takové právo k žołdánovi pánu svému měli, když by žołdánová porodiła syna neb dceru, tehdy žołdán s velikú snažností opatruje, aby dietě nebyło ohłášeno až do roka. A hned po roce zjeveno bude a žołdnéři již práva nemají k žołdánovi, tehdy jim nebude povinovat kołáče dáti. Mamałúci sou toho tak pilni, aby to zvěděli, jakž koli mohou srozuměti, toho hledí, a když by se dověděli, rádi tu novinu słyšeti budou. Tehdy tajně se zberou všichni, což jich tu při žołdánovi doma bude, i přitáhnou v noci vojskem pod hrad žołdánuo a odtud preč nechtí, až jim kołáč dán bude od žołdána za syna [H8r]číslo strany rukopisunebo za dceru jeho. A zbéře se jich 20 nebo 30 tisíc. Tehdy žołdán dověda se toho, káže zvěděti, co se to děje a proč sou přitáhli a čeho se jim nedostává. Tehdy žołdnéři zvołají: „Chceme, aby žołdán pán náš dał nám kołáč, právo náše, za syna svého etc.cizojazyčný text“ Tehdy žołdán rád neb nerád musí jim toho kołáče dáti, každému zvłášť tři złaté a berana k tomu.

A když sem to słyšeł, velmi nepodobné mi se zdáło věřiti tomu, i ptał sem se na to velmi pilně, tak li to jest v pravdě, či li jaký žert słožili, i pravili, že jest tak v pravdě, a dovodili toho, že by se to za tohoto žołdána stało, kterýž nyní jest.

Mamałúci sú lidé dostateční, což jsem rozuměti mohł, na koních svých velmi hbití a čerství obyčejem svým, kterýž

X
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 18 lety, 7 měsíci a 2 dny; verze dat: 1.1.26
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).