Ejiptě často sem je vídał.
Mamałúci všecko oděv mají biełý z płátna z čistého děłaný, kteréž słove kolč, a vyšívané sou sukně jich podobně k hazukám, než sou obyčejem jiným děłány, neb sou u nich obojky, že všecko hrdło přikryjí, a sú dłúhé, až se po zemi vlekou. A po těch se sukních opasují tkanicemi hedbávnými velmi čistými a neumějí se ani opasovati a velmi se nekřtałtovně opasují.
Také žádný mamałúk nechodí v botách ani v střevících, než bos chodí, ale na trepkách jako bosák, a když na kuoň vsedne, tehdy bos i bez trepek jede a pachołek za nim trepky nese, neb sem na to častokrát hleděł a dívał sem se tomu. Toto sem pak słyšeł, že když na vojnu jedou, tehdy mají na nohách zámišové botky, než doma zhoła bosí.
Také sem słyšeł, že by mamałúci, totiž ti žołdnéři, takové právo k žołdánovi pánu svému měli, když by žołdánová porodiła syna neb dceru, tehdy žołdán s velikú snažností opatruje, aby dietě nebyło ohłášeno až do roka. A hned po roce zjeveno bude a žołdnéři již práva nemají k žołdánovi, tehdy jim nebude povinovat kołáče dáti. Mamałúci sou toho tak pilni, aby to zvěděli, jakž koli mohou srozuměti, toho hledí, a když by se dověděli, rádi tu novinu słyšeti budou. Tehdy tajně se zberou všichni, což jich tu při žołdánovi doma bude, i přitáhnou v noci vojskem pod hrad žołdánuo a odtud preč nechtí, až jim kołáč dán bude od žołdána za syna nebo za dceru jeho. A zbéře se jich 20 nebo 30 tisíc. Tehdy žołdán dověda se toho, káže zvěděti, co se to děje a proč sou přitáhli a čeho se jim nedostává. Tehdy žołdnéři zvołají: „Chceme, aby žołdán pán náš dał nám kołáč, právo náše, za syna svého etc.cizojazyčný text“ Tehdy žołdán rád neb nerád musí jim toho kołáče dáti, každému zvłášť tři złaté a berana k tomu.
A když sem to słyšeł, velmi nepodobné mi se zdáło věřiti tomu, i ptał sem se na to velmi pilně, tak li to jest v pravdě, či li jaký žert słožili, i pravili, že jest tak v pravdě, a dovodili toho, že by se to za tohoto žołdána stało, kterýž nyní jest.
Mamałúci sú lidé dostateční, což jsem rozuměti mohł, na koních svých velmi hbití a čerství obyčejem svým, kterýž