zlo[196v]číslo strany rukopisusti pomoci, když by Pán Buoh svú milost v nich ukázal. Prvá pomoc[409]opraveno na okraji z původního „moc“, kdyby Pán Buoh dal některého papeže, jenž by všecka ta svatokupecství zrušil vedlé Písma a vedlé ustavení svatých biskupuov. Ale kdeť se ten nahodí? Věrně byl by veliký div, by se taký papež nynie zjevil. A viem to, že by jemu nedali jeho apoštolé býti živu dlúho. Protož druhá pomoc[410]opraveno na okraji z původního „moc“, jenž by spíše mohla býti, jest, aby světská kniežata a páni, jsúc od Boha naučeni, nedopustili toho kupecstvie a neřádného nestatečných prelátuov nad lid sázenie. A to by[411]„by“ dopsáno na okraji najspíše vzvedli, kdyby svých otcóv almužen zle utracovati nedali, vezmúce je v svú moc a v svú obranu, aby jimi budúcí nekupčili. Neb jakož oheň vždy hoří a pálí, dokud má co páliti, též oheň diábluov, jímž vešken svět, v něm jsa povržen, vždy hoří, dokud má, co ten oheň krmí. Protož die sv. Jan v své epištole[412]na okraji připsáno „Io 5“, že vešken svět položen jest v zlostném, to jest ve zlém ohni, jenž jest žádost zlá. A ta nemuož býti spíše uhašena, jedné když to bude odjato, co ona žádá. U příkladě [197r]číslo strany rukopisumá někto zapálenie k ženě krásné neb žena k muži. Proč? Neb se často vídají a snad spolu obcují. Protož ta žádost bude brzy uhašena, když muži žena bude odjata a muž ženě bude odjat smrtí. Proč? Protože již nebude míti muž k ní v světě čáky ani ona k muži. Též když by ujeli přílišné almužny a dali skrovnú potřebu knězi, tehdy by žádost zlú svatokupecství uhasili. Ale dokud budú světští viece almužen přikládati, dotud budú vždy žákovstva v té žádosti podpalovati: oni přikládajíce a diábel jako kovář měchy svými podymuje. Ale od té pomoci svaté k zrušení toho hřiecha tiehne kniežata a pány světské oslepenie pokrytské, že sú je oslepili kněžie svým pokrytstvím, tak že oni řkú: „Vy se nemáte v duchovenství plésti.“ A oni uposlúchajíce[413]opraveno nad řádkem z původního „uposlúchají že“ toho, i netbají. Druhé tiehne zpřežení, neb sú s nimi spřeženi v libosti a v přízni světa tohoto, tak že světští jich požívají a spolu sobě pochlebují. Třetí odstrkuje světské zanepráždnění věcí světských od té dobré pomoci duchovní, takže více dbají, aby