[191v]číslo strany rukopisuto jest lakomci, ti mocí toho zboru zbohatěli sú. Neb ten zlý zbor povyšuje lakomcuov, a zvláště svatokupcóv. Od jich účastnosti mají se varovati věrní. Neb ihned po tom die sv. Jan: „A slyšal sem jiný hlas řkúcí: „Vyjděte z něho, to jest z Babylona, a nebuďte účastni hřiechóv jeho a ran jeho abyšte nevzeli, neb sú hřiechové jeho přišli až do nebe a vzpomenul je pán na zlosti jeho.“ Aj, teď máš hlas s nebe k věrnému lidu božiemu, aby vyšel ne nohama, ale životem svatým z toho zlého sboru, aby boží lid nebyl účasten i hřiechu i pomsty, účasten pomocí, radú, obranú, potvrzováním, nepomocí[377]„radú, obranú, potvrzováním, nepomocí“ připsáno jinou rukou na okraji, to jest že nepomáhá rušiti svatokupecstvie, a mlčením, jakož prvé jest položeno této kapitoly na počátce.
[Kapitola]text doplněný editorem X[378]připsáno na okraji
Ještě o tom hřiechu zuostává položiti, kterak by najlépe se mohli ho vystřieci. A nenie podobnější cesta, než aby bylo volení k biskupství neb k farářství vedlé boží vóle. Neb tak sú volili apoštolové, neměvše zjevně, koho by přijeli v biskupstvie za Jidáše. A k tomu vzní řeč svatého Jeronýma, jenž die[379]na okraji nečitelný přípisek: „Poněvadž[380]na dolním okraji stránky mladší rukou připsáno „Volení knieže jaké býti má“[192r]číslo strany rukopisutak veliký a taký Mojžieš nenie dopuštěn, aby svým dómyslem volil knieže lidu, aneb aby ustavil po sobě náměstka, kto jest, jenž by směl z lidu, kterýžto lid, často křikem k chlúbě aneb k požitku popuzen, bývá hnut, neb[381]litera „b“ dopsána nad řádek také i z[382]„z“ dopsáno nad řádek kněží kto bude, aby se hodna k tomu súdil, jedné ten, jemuž by, an se modlí a Boha prosí, bylo od Boha zjeveno? Jakož die Bóh k Mojžíšovi[383]na okraji připsáno „Nm 27“: „Vezmi Ježíše, syna Nun, člověka, jenž má ducha božieho v sobě, a vložíš ruku na něho a postav ho před Eleazarem knězem. A přikázanie daj jemu před viděním všeho lidu. A přikaž o něm před nimi. A dáš slávu svú na něho, ať poslúchají jeho synové israhelští.“ Aj, slyš zjevně ustavenie kniežete lidu, že netřeba jest výkladu. A týmž duchem svatý Petr ustavil jest svatého Klimenta[384]na okraji latinský přípisek a tak apoštolé obecně ustavovali sú biskupy neb kněží. A když se jim nedostalo zjevenie[385]opraveno nad řádkem z původního „zjevnie“, tehdy sú, volivše dva, Matěje a Jozefa, pustili los, aby Pán Buoh ukázal, kterého by z těch dvú vyvolil. I ukázal jest Pán Buoh Matěje. A tak kdyby obci nedostalo se zjevenie, kterého by[386]„by“ připsáno na okraji Buoh ráčil míti, tehdy dobrým úmyslem bez při[192v]číslo strany rukopisuchýlenie