Hus, Jan: Knížky o svatokupectví

Stadtbibliothek Bautzen (Bautzen, Německo), sign. 4º 24, 105r–207r. Editor Navrátilová, Olga (Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.). Ediční poznámka

Práce používá také data a nástroje, které poskytuje Vokabulář webový (https://vokabular.ujc.cas.cz/) v rámci výzkumné infrastruktury LINDAT/CLARIAH-CZ (https://lindat.cz) podporované Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (projekt č. LM2018101).

Elektronická edice vznikla s podporou dlouhodobého koncepčního rozvoje Ústavu pro jazyk český AV ČR, v. v. i., RVO: 68378092.

[191v]číslo strany rukopisuto jest lakomci, ti mocí toho zboru zbohatěli sú. Neb ten zlý zbor povyšuje lakomcuov, a zvláště svatokupcóv. Od jich účastnosti mají se varovati věrní. Neb ihned po tom die sv. Jan: „A slyšal sem jiný hlas řkúcí: „Vyjděte z něho, to jest z Babylona, a nebuďte účastni hřiechóv jeho a ran jeho abyšte nevzeli, neb sú hřiechové jeho přišli až do nebe a vzpomenul je pán na zlosti jeho.“ Aj, teď máš hlas s nebe k věrnému lidu božiemu, aby vyšel ne nohama, ale životem svatým z toho zlého sboru, aby boží lid nebyl účasten i hřiechu i pomsty, účasten pomocí, radú, obranú, potvrzováním, nepomocí[377]„radú, obranú, potvrzováním, nepomocí“ připsáno jinou rukou na okraji, to jest že nepomáhá rušiti svatokupecstvie, a mlčením, jakož prvé jest položeno této kapitoly na počátce.

[Kapitola]text doplněný editorem X[378]připsáno na okraji

Ještě o tom hřiechu zuostává položiti, kterak by najlépe se mohli ho vystřieci. A nenie podobnější cesta, než aby bylo volení k biskupství neb k farářství vedlé boží vóle. Neb tak sú volili apoštolové, neměvše zjevně, koho by přijeli v biskupstvie za Jidáše. A k tomu vzní řeč svatého Jeronýma, jenž die[379]na okraji nečitelný přípisek: „Poněvadž[380]na dolním okraji stránky mladší rukou připsáno „Volení knieže jaké býti má“[192r]číslo strany rukopisutak veliký a taký Mojžieš nenie dopuštěn, aby svým dómyslem volil knieže lidu, aneb aby ustavil po sobě náměstka, kto jest, jenž by směl z lidu, kterýžto lid, často křikem k chlúbě aneb k požitku popuzen, bývá hnut, neb[381]litera „b“ dopsána nad řádek také i z[382]„z“ dopsáno nad řádek kněží kto bude, aby se hodna k tomu súdil, jedné ten, jemuž by, an se modlí a Boha prosí, bylo od Boha zjeveno? Jakož die Bóh k Mojžíšovi[383]na okraji připsáno „Nm 27“: „Vezmi Ježíše, syna Nun, člověka, jenž má ducha božieho v sobě, a vložíš ruku na něho a postav ho před Eleazarem knězem. A přikázanie daj jemu před viděním všeho lidu. A přikaž o něm před nimi. A dáš slávu svú na něho, ať poslúchají jeho synové israhelští.“ Aj, slyš zjevně ustavenie kniežete lidu, že netřeba jest výkladu. A týmž duchem svatý Petr ustavil jest svatého Klimenta[384]na okraji latinský přípisek a tak apoštolé obecně ustavovali sú biskupy neb kněží. A když se jim nedostalo zjevenie[385]opraveno nad řádkem z původního „zjevnie“, tehdy sú, volivše dva, Matěje a Jozefa, pustili los, aby Pán Buoh ukázal, kterého by z těch dvú vyvolil. I ukázal jest Pán Buoh Matěje. A tak kdyby obci nedostalo se zjevenie, kterého by[386]„by“ připsáno na okraji Buoh ráčil míti, tehdy dobrým úmyslem bez při[192v]číslo strany rukopisuchýlenie

X
377„radú, obranú, potvrzováním, nepomocí“ připsáno jinou rukou na okraji
378připsáno na okraji
379na okraji nečitelný přípisek
380na dolním okraji stránky mladší rukou připsáno „Volení knieže jaké býti má“
381litera „b“ dopsána nad řádek
382„z“ dopsáno nad řádek
383na okraji připsáno „Nm 27“
384na okraji latinský přípisek
385opraveno nad řádkem z původního „zjevnie“
386„by“ připsáno na okraji
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 18 lety, 7 měsíci a 3 dny; verze dat: 1.1.26
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).