při[192v]číslo strany rukopisuchýlenie tělesného měli by voliti několiko dobrých k biskupství a pak[387]„pak“ připsáno nad řádkem modliti se Pánu Bohu snažně, aby ráčil ukázati, jest li který z těch[388] „z těch“ připsáno na okraji hoden. Pakli nic, ale aby ráčil jiného ukázati. Ale po hřiechu že[389]„že“ připsáno nad řádkem sami se v to trú a lid jest tělesně přichýlen k známým neb k přátelóm neb ku pyšnému. A také že nejsú víry a naděje veliké k Bohu, aby jim dal hodného vládaře duchovnieho. A že by měla obec voliti, píše k tomu sv. Jeroným, řka[390]na okraji nečitelný přípisek: „Ač Pán Bóh ustaviti kněze přikázal jest, a ač tak volil jest, avšak také svolána byla obec. Protož musí býti k ustavení kněze také i lidu přítomnost, to jest aby lid byl[391]„byl“ připsáno nad řádkem při tom, aby viděli všichni a jisti byli, že který najstatečnější jest ze všeho lidu, který najučenější, který najsvětější, který také ve vší ctnosti najpovýšenější, ten buď vyvolen k kněžství, a to s svědecstvím lida, aby zpět potom zpiečenie aneb hryzenie svědomie nezóstalo. A to i apoštol přikazuje na ustavení kněze, řka, že musí míti ten svědecství dobré od těch, jenž vně sú. Ale já něco více vizi v tom, že jest řeče[193r]číslo strany rukopisuno, že svolal Mojžieš vešken zbor. Aby[392]litera „b“ dopsána nad řádek to bylo, to jest duchovně rozumějíc, sebrati všechny moci duše a v jednotu shromážditi ctnosti. Aby v knězi, jenž má svěcen býti, bděly všechny v duši moci a plny. A aby v nich nebyl nedostatek múdrosti, umění a vtipnosti. Ale aby bylo v něm všechno množství smyslóv a všechno sebrání svatých myšlení. Aby, co jest biskup, co mazání, co rúcho měšné, skládaje v tajemství srdce svého, mohl znamenati.“ To vše die sv. Jeroným. Z té řeči svaté muož člověk znamenati, kteraké jest převrácenie dnešní den a našich časóv v ustavování biskupuov. Neb prvé byl ten obyčej, že neb milý Pán Buoh dal zjevením biskupa, neb lid, kterýž jest měl veden býti, volil sobě biskupa neb vódci. Ale již zavržena jest moc lidu, aby požádal a volil sobě hodného kněze, a otevřena[393]první litera „e“ ve slově dopsána nad slovo jest cesta, aby lakomí a jinak nešlechetní u papeže jako bravy lidi sobě k tělestnému póžitku zakúpili. A toho jest dóvod, že netáhne míti od papeže listóv, až ihned svolá žákovstvo, aby dali na pomoc zaplacenie