[198v]číslo strany rukopisuposlaným na pomstu zlých a k chvále dobrých.“ Aj, teď máš, že ne toliko králi, ale i vévodám i každému člověku mají poddáni býti pro Boha, a to neb poslúchajíce v dobrém, neb trpíce od nich pro hříchy, kteréž by učinili. Neb die sv. Petr, že od Boha sú posláni králové i páni, aby nad zlými mstili. A toho také dovodí sv. Pavel[417]na okraji připsáno „Rom 13“, že ne darmo knieže meč nese, ale jako sluha boží na pomstu zlých. A že snad opět kanec kúsavý, klapaje zuby, řekl by, že meč knieže má, ale ne nad kněžími, protož sv. Pavel die: „Každá duše, to jest každý člověk, jenž duši má, mocem vyšším poddána buď, neb nenie moc jedné od Boha, a které věci od Boha jsú, řádné jsú. Protož ktož se protiví moci, božiemu se řádu protiví. A kteříž se protiví, ti sobě zatracenie dobývají. Neb kniežata nejsú k bázni dobrého skutka, alebrž zlého. A chceš li se nebáti moci, čiň dobré, a budeš míti chválu z toho, nebť boží sluha jest tobě k dobrému. Pakli zlé učiníš, boj se, neb ne darmo meč nese. Nebť boží sluha jest mstivý v[418]„v“ připsáno nad řádkem hněvu nad těmi, jenž zlé činí.“ Aj, teď máš [199r]číslo strany rukopisudruhého apoštola, jenž ukazuje, že každý člověk, a tak i kněz, i biskup, má poddán býti kniežatóm světským a báti se jich, když zlé učiní, neb ne darmo meče, to jest moci, nesú, ale aby mstili nad zlými. Kterak se chcem my kněží vyníti z toho dvojieho položení svatých apoštoluov, když co zlého zjevně učiníme? Ó, bychom ten boží zákon drželi a vzeli příklad na svém pokorném Spasiteli, jenž, jsa Bohem i králem i biskupem najvyšším všeho světa, nemaje do sebe nižádného hřiecha, řekl jest[419]na okraji připsáno „Io 7“ zástupuom židovským[420]„zástupuom židovským“ dopsáno na okraji: „Kto z vás bude mě tresktati z hřiecha?“ Jako by řekl: „Jest li kto kolivěk z vás, daj mi vinu z hřiechu, a jáť chci trpěti.“ Protož die sv. Řehoř na to slovo „kto z vás bude mě tresktati z hřiecha, že ráčil[421]opraveno jinou rukou na okraji místo původního „řekl“ jest dóvodem, že nenie hřiešným, dokázati ten, jenž přišel hříšníky spravedlivy učiniti.“ To sv. Řehoř. Ó, Kriste, toť v tu pokoru ne brzy pyšní kněží vstúpí, aby se tak poddali, jsúce vinni, obci tresktati, jako si ty se poddal, jsa nevinný.
A že mají králové zvláště svatokupecství puditi z cierkve svaté, ukázal jest