[152v]číslo strany rukopisuberlu a korunu připraviti svému zákonu. Co pak lží učiní před papežem a před jinými osobami, aby se u papeže přimluvili, řkúce, že sú velmi chudí, že nemohú se živiti pro chudobu v klášteře a té práce snésti. I tak[215]původně zapsáno „také“, obě litery „ee“ jsou přeškrtnuté prosí, aby jim kostel některý[216]výraz „některý“ připsán jinou rukou na okraji přisobil. A když by rozčetl v jich klášteře osoby, pluhy, rolé, rybníky a platy, shledal by, že na každého dostalo by se 20 kop nebo 30 platu a druhé k tomu po pluhu a po rybníku. A vím to, že Kristus a jeho učedlníci i jich otcové první zákona mnoho na menší měli sú dosti. Druhé praví před papežem, že když oni budú míti kostel, že učiní veliký prospěch v cierkvi svaté, neb jinak neměl by jim dopustiti, jedné aby lidu božiemu viec prospěli. Třetí slibují, jakož sluší, že chtí brániti práva kostelnieho a polepšiti a tak prospěti cierkvi svaté, neb jinak nemělo by jim přivoleno býti. A tak prvá jich příčina, aby jim byl kostel připsán, jest jich chudoby uká[153r]číslo strany rukopisuzaní. Druhá, že oni nad jiné jsú nuznější. A třetie cierkve svaté polepšení. A kdyby ty tři příčiny byly v pravdě, měli by někaký koblúček[217]původně v textu „počátek“, na okraji jinou rukou doplněn výraz „koblúček“, že by jím byla jich žádost dopuštěna. Ale kto vie, bude li tak, či nebude, neb kto vie, že oni tak prospějí cierkvi svaté? Co pak běží svatokupecství na penězích, aby to došlo. Ono papeži[218]„ono papeži“ dopsáno na okraji jinou rukou, ono podaciemu pánu, ono přímluvciem[219]původně v textu „přímluvcem“, litera „i“ dopsána dodatečně nad slovo, ono písařuom, ono řečníkóm, a tak[220]původně v textu „taky“, jinou rukou opraveno i o jiných, jenž k tomu pomáhají. A když dosáhnú, tehdy obecně kostel taký v plat jako v právo městské dávají, a tak u věčný plat zavazují. A tak s obú stranú svatokupecství dlúho trvá. Oni berú bez práce a ten, který drží, musí druhdy od nich vykúpiti a vykúpě, na lidech honiti, aby jim zaplatil a sobě také uhonil.
A to osobení duostojenství neb kosteluov a platuov jest takto uvedeno, neb u prvé lid, jenž jest měl zpravován býti vedlé zákona božieho, volil sobě biskupa neb jiného preláta[221]na okraji připsáno „osobení kosteluov a platův, kterak uvedeno“,