[139r]číslo strany rukopisuhlas s nebe tento: „Dnes jed vlit jest v zbor křesťanský.“ Ó, co jich již zemřelo na duši pro ten jed, co zmalomocnělo svatokupecstvím, co i na těle zmordováno!
Třetí biskup bývá svatokupcem, nezřiezeně bera peníze neb dary tělesné. A to se děje velmi mnohými obyčeji vedlé chytrosti Lucipera, jenž dávno se učil v tom umění. Neb není v tom pochybení, by biskup nebyl svatokupcem, když od svěcení kosteluov, oltářuov, žákóv a jiných věcí béře neřádně penieze, a zvláště, když umlúvá se o to neb cení, aneb aby dali, nutí. A že to jest svatokupecství, kostela, kaply neb oltáře z peněz svěcení, die sv. Řehoř[142]na okraji nečitelný přípisek: „Kostel, kterýž s úmluvú svěcen bude, raději vysvěcen než posvěcen řečen má býti.“ A papež Innocencius die[143]na okraji nečitelný přípisek: „Když kto prebendy, neb převorstvie, neb děkanství, neb jiného dóstojenstvie duchovnieho, neb kteréž koli posvátné věci, jakožto křižma neb oleje svatého, [139v]číslo strany rukopisua posvěcení oltářuov neb kostelóv skrze zlořečenú žádost lakomství penězi dobyl jest. Cti zle dobyté neměj. A i kupec, i prodavač, i úmluvce neb přímluvce znamením pohanění potupeni buďte. A ani za ztravu, ani z kterého obyčeje napřed ani potom buď co požádáno, aniž on dáti směj, neb svatokupecství jest.“ Aj, tak slovo od slova ten papež mluví. A to jest svaté u právích duchovních ustanovení, neb jest založeno na tom slovu Kristovu: „Darmo ste vzali, darmo dajte!“ Ale po hřiechu již to svaté ustanovení umřelo jest mezi biskupy, neb sú již ustanovili sobě zákon, aby od[144] předložka „od“ dopsána na okraji oltáře najméně vzali dvě kopě a od kostela, jakž mimo dvě kopě učiní. A to již pevněji drží než Kristovo přikázaní. On přikázal, řka: „Darmo dávajte“, a oni za penieze dávají umluvujíce. A nezaplatí li jim po jich vuoli, světiti nechtí. Pakli světí, a oni nezaplatí, tehda nad nimi mstí póhony