pou[B2v]číslo strany rukopisušti neznámé, cesty nepovědomí a aby nezbloudili, když nebylo člověka, který by je vedl, musel anjel z nebe dolu stoupiti a ve dne v spůsobu oblaku, v noci v spůsobu ohnivého sloupu před nimi jíti. Obklíčen byl lid jeho častokrát od nepřátel, vždycky jej zaopatřil vítěznými vůdcemi, dal udatné Gedeony, statečné Josue, zmužilé Judy, aby skrz ně ochráněn byl před mečem nepřátelským. Aby pak nenaběhli někde na meč utrhačného a posměvačného jazyka, žádného jim nedal vůdce, žádného ochránce. Kdo vyskoumá soudy prozřetedlnosti božské? Většího ještě podivení hodno jest, že v Novém Zákoně, když poklady svých darův hojněj otevřel a k potěšení věřících hned od počátku církve svatým novozákonním rozličné milosti tomu moc proti bolesti kamena, tomu proti padoucí nemoci, tej proti bolesti zubův, jiným jinou milost podlé své božské líbosti rozdával, moc k skrocení posměvačných a utrhačných jazykův nedal žádnému až do roku od narození syna svého 1383. Dovol mi, nejmilejší Spasiteli, abych ti mohl povědíti můj smysl. Tys lékař, za takového se v evangeliích vydáváš. Lékařův ale aphorismuscizojazyčný text, neb jedno z nejpřednějších pravidel jest, kde největší nebezpečenství, tu nejprv přispěti. Odkud větší nebezpečenství nastává než od zlých jazykův, poněvádž tvým samým vyznáním k posmívání, utrhání, naklonění jsou všickni. Tedy jestližes kterého chtěl patrona věrným tvým dáti, napřed bylo potřeba dáti patrona proti ráně jazykův, která rána jako jest nejčastější, tak spolu nejškodlivější. Proti uštknutí hadův zaopatřil otec tvůj nebeský syny izrahelské skrz Mojžíše divným prostředkem na poušti. Pavla, aby mu ještěrka neuškodila, zázračně si chránil na ostrově Malta. Kterak ale proti uštípačným jazykům žádného prostředku, žádného ochránce si nedal lidu křesťanskému čas tak dlouho. Věř mi, nejní horšího hada, jízlivějšího jedu nad ten,