Přikloň k chudému veselé ucho tvé a navrať jemu dluh svůj a daj odpověd jemu pokojně v krátkosti. Vyprosť toho, kdož křivdu trpí z ruky pyšného a nenes toho kysele v duši tvé. Na soudě buď milostiv sirotkům jakožto otec a jich matce budeš místo muže. I budeš ty, jakožto syn Najvyžšího, poslušný a smiluje se nad tebú víc než mátě. {Kto múdrost miluje}textový orientátor Múdrost synuom svým život vdechne a přijímá hledajících sebe a předejde je v cestě spravedlnosti. A kdo miluje ji, miluje život. A kdo ji bude držeti, život bude děditi. A kdež ona vejde, tu přižehná Buoh. Kdož jí slouží, bude milý Bohu a ti, kdož ji milují, miluje je Buoh. Ktož ji poslouchá, soudí národy a kdož na ni patří, bude bydleti s doufáním. Uvěří li jí, ostane a přidědí ji sobě. I bude v prospěšenství nábytek jeho, neb v pokušení chodí s ním a najprvé jej zvolila i pokušení přivede naň. I vezmúci jej zámutkem svého učení, do níž jeho neokusí v jeho myšlení, i u víře jeho duši. I utvrdí jej a cestu přímou přivede k němu i utěší jej a obnaží své tajnosti jemu i složí své poklady na něm, umění a rozum a spravedlnosti. Pakli on zablúdí, ona zůstane jeho a poddá jej v ruce nepříteli jeho. Synu, zachovávaj čas a varuj se od zlého pro svú duši, nestyď se pověděti pravdy, neb jest hanba, ješto přivodí hřích a jest hanba, ješto přivodí slávu. Nepřijímaj tváři proti tvé tváři, ani selhání proti duši tvé. Nestyď se svým bližním v jeho pádu, ani zdržuj slova za času spasení. {V jazyku pozná múdrost}textový orientátor Neskrývaj múdrosti v její kráse, neb v jazyku pozná se múdrost i smysl i umění i učení v slovu i utvrzení v skutcích spravedlnosti. Nedrž odporu slovu pravdy nižádným obyčejem a z lži tvé styď se. Nestyď se zpovědati hříchuov tvých a nepoddávaj se každému člověku pro svuoj hřích. Nechtěj se protiviti proti obličeji mocného a nechyl se proti proudu řeky. Pro spravedlivost bojuj za svú duši a až do smrti usiluj pro spravedlivost a Buoh bude za tě bojovati, proti nepřátelům tvým. Nebývaj klopotný jazykem tvým a neužitečný a lenivý v skutcích tvých. Nebývaj jako lev, v tvém domu podvracuje čeled tvú a muže tvé poddané. Nebuď tvá ruka vstažena k vzetí a k dání skloněna.“ „Nebývaj pilen nepravého zboží a neříkaj budu dlúho živ, nebo nic neprospěje v času pomsty i smrti. Nenásleduj v síle tvé žádosti srdce tvého. Neříkaj: Jak sem mohl, tak jsem učinil. Neb Buoh mstě, pomstí se. Neříkaj: Shřešil sem a nic mi se nepřihodilo smutného. Neb najvyžší trpělivý jest navrátitel i odpuštění hříchuov. Nebývaj bez bázni, ani přičiňuj hřícha k hříchu. A neříkaj: Milosrdenství jest veliké Boží, že nad množstvím hříchův mých smiluje se. Neb milosrdenství a hněv brzo se od něho vzdálí a na hříšníky patří hněv jeho a v čas pomsty své zatratí je. Nežádaj zboží nepravého, neb tobě neprospěje v den smrti a pomsty. Nebývaj neustavičný jako vítr a nechoď na všelikú cestu, neb tak bude dokázán všeliký hříšník ve dvojím jazyku. Buď pilen v cestě Boží a v pravdě smysla tvého a v umění. A obrání tě slovo pokoje i spravedlnosti. Buď krotký k slyšení slova Božího, aby srozuměl a s múdrostí vyřkni odpověd pravú. Máš li rozum, odpovídaj bližnímu tvému. Pakli nemáš, buď ruka tvá na ústech tvých, aby nebyl popaden v slovu bez kázní a styděl by se. Čest i sláva v řeči smyslného, ale jazyk nemúdrého podvracení jeho jest. Nebývaj nazván šeptákem za svého života a v svém jazyku nebudeš popaden a uhaněn. Neb nad zloděje jest hanba a pokání najhorší znamenání na člověku dvojího jazyka. Ale u vrtláka nenávist a nepřízeň i potupení spravedlivého, učiň malého i velikého rovně.“
Protož milování Božího jest potřebí proto, aby on nás miloval v při této naší a nezapomenul spomoci. {Milování troje a užitek truoj}textový orientátor A milování jest troje. Jedno, Boží. Druhé, bližního. Třetí, jiného stvoření. Neb z milování Božího trojí užitek pochází. První, že Pán Buoh miluje milující se. Neb v Přísloví psáno: „Já miluji milující mě.“ A evangelista: „Ktož