jako psi a obcházeti budou, místo aby sežrali.“ Ale užitečné a potřebné věci tiť sú zdraví. O nich apoštol k Kolocenským dí: „O nebeských věcech myslte.“ Druhé znamení jest všeho srdce i těla posilnění, činění silných skutkuov, jakož apoštol dí: „Všecko mohu v něm, jenž mne posilňuje z dobrého v lepší prospívaje.“ V Žalmu dí: „Půjdou světí z cnosti v cnost.“ Třetí znamení pravého zdraví jest krása barvy, neb pravé zdraví trojí barvu ukazuje, neb v písničkách mudrce psáno jest: „Milý muoj bílý a červený, vybraný z tisícuov.“ I právě zdraví majíť míti barvu bílú, totiž skrze čistotu červenú, skrze lásku a poctivé přebývání. Neb ta barva vybraná jest z tisícuov, ten vybraný jest z tisícuov, kdož mezi zlými poctivě jest živ a Boží vuoli činí a plní. Čtvrté znamení pravého zdraví jest úduov lehkost a křehkost a to jest pokání. Neb právě kajícím k přikázání Božímu sú velmi křepcí, o nich Izaiáš dí: „Kteříž úfájí v Pána Boha, proměníť sílu, přijmúť peří jako orlice a poletíť a nezahynouť.“ Protož zdálo mi se, sestry najmilejší, k řečem vašim také přimluviti se, aby nemoc, kteráž smrt přivodí, od sestry naší odjata byla, též i od toho každého, po němž sestra naše stojí i my také. Neb nebude li mezi námi zdraví, co pak víc upadne li ve zlé lékaře, dodají jemu smrtedlného nápoje, od něhož věčně zhojen nebude moci býti.
Tuto Síla mluví a radí sestrám svým takto.
Kapitola 62
Potom se dostalo na Sílu, aby mluvila i pověděla také přímluvu svú, kteráž vece: „Nebývaj pro přítele nepřítel bližního, nebo zlý rouhání i potupení sobě dědí a všeliký hříšník závistivý a dvojího jazyka jest. Nepozdvihuj sebe v myšlení duše své jakožto býk, ať se snad nezepne moc tvá skrze bláznovství. A nesní listí tvého a tvého ovoce nezatratí, a budeš opuštěn jako dřevo suché na poušti. Nebo zlý maje duši, zatratíť ji a k radosti svého nepřítele dáť ji a dovede ji v los nemilostivých. Slovo sladké rozmnožuje přátely a jazyk milostivý v dobrém člověku rozhojní. Mnozí pokojní buďte s tebú a rádce buď tobě z tisíce jeden. Máš li přítele v příhodě, pokus jeho a lehce nedóvěř samého sebe jemu. Neb bývá přítel časem svým, ale nesetrvá v času zámutku. Bývá také přítel, jenž se obrací ku přízni. A bývá přítel, jenž nenávist i svár i žehrání obvažuje. A bývá přítel, tovaryš za stolem, ale neostane v den potřebný. Přítel, když ostane s tebú ustavičně, bude k tobě přijednán a v tvých věcech věrně bude činiti. Když se poníží před tebú a tvé tváři se ustydí, budeš míti s ním jednostajnú dobrú přízeň. Od tvých nepřátel odluč se a k tvým přáteluom přichyl se. Věrný přítel jest silná obrana a kdož jej nalezl, nalezl jest poklad. Věrnému příteli není žádné přirovnání, ani jest rovné odvážení zlata i stříbra proti dobrotě víry jeho. Přítel věrný jest lékařství života i nesmrtedlnost a kdo se Boha bojí, ti jej naleznou. Kdo se bojí Boha, bude míti zarovno dobrú přízeň, neb podlé něho bude jemu přítel. Synu, za své mladosti přijímaj naučení a až do svých šedin nalezneš múdrost, jako ten, kdož voře a seje. Přistup k ní a čekaj jejich