Tovačovský z Cimburka, Ctibor: Hádání Pravdy a Lži o kněžské zboží a panování jich

Vědecká knihovna v Olomouci (Olomouc, Česko), sign. II 32 740, 134 f. Editor Hejdová, Tereza. Ediční poznámka

Práce používá také data, která poskytuje výzkumná infrastruktura LINDAT/CLARIAH-CZ (https://lindat.cz) podporovaná Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (projekt č. LM2018101).

<<<<<41r41v42r42v43r43v44r44v45r>>>>>
Zobrazit ediční aparát Skrýt obsah

[Generovaný obsah]

Po dokonání slov Pravdy poče Múdrost najprvé řeč i vece: Vím já obyčej Lži, že když se jí její věci nemlčí a že by měla křiva ostati, že se ráda točí a ihned v Chytrost a v jiné sestry její, jakožto v Pýchu, v Lakomství, v Smilstvo, v Lenost, v Hněv, v Závist hned se dává a je v to plete, aby sama prázdna byla a aby ona vysvobozena byla vždy z ní některú. A nikterakž toho nechybí, aby ona něco nemyslila splésti, aby toho prázdna býti mohla. Pakli již nebude moci prázdna býti, ale že se bude učiti divným důmyslům, kudy by svůj účinek ozdobný a pravý učiniti mohla. I nesluší nám tak nedbánlivým býti, bychom my také neměly o potřebné věci rozmlúvati. Nebo ona tovarystva hledá i my máme tovarystvo své zachovati, jakž ona ke zlému k zvelebení, tak my k dobrému k provedení. Protož utéci se máme k tomu. Neb dí mudřec v Ekleziastiku: „První přede všemi stvořena jest múdrost, rozumnost a opatrnost od věků. Studnice múdrosti slova Boží na výsosti a vzchod její přikázání věčné. Kořen múdrosti komu jest zjeven? A oznámena jest a rozmnožení jejího vzchodu, kdo porozuměl. Neb jest jeden všemohúcí Stvořitel najvyžší všech a král mocný a velmi hrozný, sedící na stolici jeho a panující Buoh. On jest ji stvořil v Duchu svatém, i viděl, i zčetl, i změřil jest. I vlil jest na všecky své skutky a na všecko pokolení lidské podlé svého zdání, podávaje milujícím sebe. Bázeň Boží kochá srdce a přidá veselé i radosti na dlúhé dni. Bázeň, Boží sláva i oslavení veselé i koruna všeho utěšení. Bojícímu se Boha dobře bude naposledy a v den svého skončení požehnán bude. Milování Boží počestná múdrost a jímžto se u vidění zjeví. Budou ji milovati u vidění i v poznání velikých činuov. Počátek múdrosti jest bázeň Boží za jedno s věrnými v životě jest stvořena a s vyvolenými ženami chodí a s spravedlivými i s věrnými bude poznána. Bázeň Boží jest zákonické umění. Neb zákonictvo ostřeže i spravedlivo činí srdce, utěšení i radost dává. Bojícímu se Boha dobře bude a ve dnech jeho utěšení bude jemu. Plnost múdrosti jest báti se Boha a plnost od užitkuov jejích. Všeliký duom jeho naplní od národuov i všecky schrány jeho svými poklady. Koruna múdrosti bázeň Boží naplňujíc mír a i užitka spasení i viděl, i zčetl ji. Obé sou to darové Boží. Umění i rozum, múdrost i smysl, to se spolu rovná a slávu těch, kdož je drží, povyšuje. Kořen múdrosti jest se báti Pána Boha, neb ratolesti její dlúho věčné sú v pokladích. Múdrost jest rozumnost i zákonictvo umění, ale mrzkost jest hříšným múdrost. Bázeň Boží vyhání hřích a kdož jest bez bázně, nemuož býti spravedliv. Neb hněvivost udatnosti jeho jest podvrácení jeho. Na čas přetrpí pokojný, a potom bude jemu navráceno utěšení. Synu, když žádáš múdrosti, zachovaj spravedlivost a Buoh ji tobě podá. Neb i múdrost i kázeň jest bázeň Boží a to, což jest dobré, líbezné jemu. Víra a krotkost a to tě naplní pokladuov jejich. Neb neposlušný a nevěřící bázní Boží a nepřistupuj k němu dvénásobným srdcem. Nebývaj pokrytcem u vidění lidském ani sebe pohoršuj svými rty. Pilně se ostříhaj, aby snad neupadl a nepřivedl na svú duši beze cnosti. A Buoh aby nezjevil tajností tvých a zprostředka obce nevyvrhl tebe, že si zlostně přistúpil ku Pánu a tvé srdce plno jest lsti a oklamání.“

{Tovarystva dobrého devaterý užitek pochází}textový orientátor Neb s tovarystva dobrého devaterý užitek pochází. První užitek jest osvícení, nalezení a dojdení. Neb poněvadž taková moc jest tovarystva, o níž apoštol k Korintuom v 7. kapitole pokládá, že tovarystva ženy věrné osvícen bývá muž nevěrný. Čímž více muož býti někdo osvícen, z tovarystva mnoho dobrých. Neb i v Žaltáři prorok dí: „Svatým svatý budeš etc.cizojazyčný text“ Druhé, že užitek jest v dobrém zapálení, neb jakožto uhel studený a umrlý

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 5 měsíci a 4 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).