Tovačovský z Cimburka, Ctibor: Hádání Pravdy a Lži o kněžské zboží a panování jich

Vědecká knihovna v Olomouci (Olomouc, Česko), sign. II 32 740, 134 f. Editor Hejdová, Tereza. Ediční poznámka

Práce používá také data, která poskytuje výzkumná infrastruktura LINDAT/CLARIAH-CZ (https://lindat.cz) podporovaná Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (projekt č. LM2018101).

<<<<<19r19v20r20v21r21v22r22v23r>>>>>
Zobrazit ediční aparát Skrýt obsah

[Generovaný obsah]

milování jeho. Jestliže zemi miluje, z země jest, jestliže Boha miluje, z Boha jest, jakož dí prorok: „Bohové jste a synové Najvyžšího.“ Pakli zemi miluje, dí o něm Ozeáš prorok: „Učiněni jsou ohavní, jako ty věci, jenž jsou je milovali.“

{Osmero lidské myšlení}textový orientátor Myšlení lidské má býti při osmeré věci. Najprvé má býti při Bohu, jakož v Knihách Múdrosti stojí: „Myšlení jich při najvyžším.“ Prorok dí: „Neb myšlení lidské bude tě chváliti, neb vyznávati a ostatek myšlení sváteční den tobě učiní.“ Druhé má býti při umučením Božím. O tom dí Jeremiáš: „Ó, vy všickni, jenž cestú jdete, hleďte jestli bolest vaše, jako bolest má.“ Taková jest toho moc umučení, jestliže o něm horlivě budem mysliti, neb je na paměti míti, nižádná moc a žádost hřícha nás nebude moci přemoci. Třetí má býti přikázání Boží. Neb v Ekleziastiku dí: Což jest přikázal tobě Pán, učs vždy mysl, aby v jeho mnohých skutcích nebyl prchlivý. Čtvrté, má býti při hříších, jakož Izajáš prorok dí: „Zpomenuť tobě všecka léta má v hořkosti duše mé.“ Páté, má býti při protivenství ďábelském. Neb svatý Petr v své epištole první dí: „Bděte, neb protivník náš, ďábel, řeva jako lev obchází, hledaje koho by pozřel.“ Šesté, má býti při smrti, neb Ekleziastikus dí: „Zpomínaj na skončení tvé a na věky nezhřešíš.“ Sedmé, má býti při příkladných obcování svatých, neb prorok dí: „Spomínaj nám národy všecky.“ Osmé, má býti myšlení při slávě věčné, jakož týž prorok dí: „Zpomínal sem na dni staré a léta věčná na mysli měl sem.“

{Čtvero trestání}textový orientátor Neb trestání čtvero jest: jedno rozumné, druhé skrovné, třetí laskavé, čtvrté řádné. Neb dí Ekleziastikus: „Dříve než se otážeš, nelaj žádnému. A když otážeš, tresci spravedlivě.“ Druhé skrovné, jakož se o něm dí ve Čtení: „Kdo z vás bez hříchu, vrz první kamenem.“ Neb potřebí jest jemu, kdož má jiné trestati, aby na sobě se naučil, neb znamenal, co by sám, neb ten, kohož tresce, snésti mohl. Třetí býti má laskavé, o němž dí mudřec v Přísloví: „Kteréž tresci, chváleni budou, a přijde na ně požehnání a bázeň.“ Izajáš prorok: „Vyjde prut z kořene Jese.“ Totiž z lásky zapálení trestati bude. Čtvrté má býti řádné, o kterémž v sepsání Matúšově dí: „Jestliže bratr tvuoj zhřeší proti tobě, tresci jej mezi tebou a jím samým.“ {Troje trestání milostivé}textový orientátor Neb také i v jiné troje trestání milostivé troje jest, totiž: nemilostivé, strašlivé a stydlivé. První nemilostivé, o kterémž se v Zákoně píše: „Ač přivoláš svědka a neuposlechne li tebe, pověz obci, a nebude liť dbáti, budiž tobě jako pekelních, neb zjevný hříšník, totiž z obce vyhnaný.“ Neb rozličné trestání má býti. Jako apoštol píše k Timoteovi: „Staršího zuřivě netresci, ale pros jako otce, mladší jako bratří, babky jako matky, mladice jako sestry trescí ve vší čistotě.“ Neb k daruom svým Buoh trestání přiměšuje, aby všecky věci světské a kochavé shořaly a ten zápal, aby povstal na mysl, aby nás vždy k nebeské žádosti pudil. I také některakým kochavým obyčejem uhryzal a některakou chutí mučil a veselé ostrašoval. Neb milovníkuom Buoh svým ostrou cestu činí, aby kochajíce se na cestě nezapomenuli těch radostí, kteréž jsou v nebeské radosti a vlasti. I znamenati má každý, aby v času truchlosti netrestal, leč dobrou cestou a konec ukázati muož. Neb Ezechiel dí: „Stydlivé mysli, ač jsou se které viny dopustili, majíť lehce trestáni býti.“ Neb budú liť ukrutněji trestáni, spíše padnou, nežli pozdviženy budou. Pakli odporné i ostré mysli a nestydlivé budou, tiše trestáni k větčím hříchuom ukrutným trestáním docházejí. Neb všeliké trestání a kázeň zákonného člověka lepšího činí, ale zlého víc zamucuje a k horšímu jíti nutí.

{Neduh tělu}textový orientátor Jestliže tělu našemu nějaký malitký neduh přijde, ihned lékaře jednáme, ale o duši, ačkoli na každý den hyneme. A některaké také malé péči o ni dbáme, neb nás nyní za ni v týle nic nebolí. Ó, kterak chváleni mají býti ti, jenž jsou nechtěli s skvúcím světem se kochati. Neb myšlení jest dvoje: dobré a zlé.

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 5 měsíci a 4 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).