Tovačovský z Cimburka, Ctibor: Hádání Pravdy a Lži o kněžské zboží a panování jich

Vědecká knihovna v Olomouci (Olomouc, Česko), sign. II 32 740, 134 f. Editor Hejdová, Tereza. Ediční poznámka

Práce používá také data, která poskytuje výzkumná infrastruktura LINDAT/CLARIAH-CZ (https://lindat.cz) podporovaná Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (projekt č. LM2018101).

<<<<<20v21r21v22r22v23r23v24r24v>>>>>
Zobrazit ediční aparát Skrýt obsah

[Generovaný obsah]

tato smlouva bude, kterouž sem učinil s domem Izrahelským po těch dnech dí Pán: Dám zákon muoj v střevách jich a v srdci jich napíši jej. I budu jim za Boha a oni mně budou za lid. A nebude více učiti muž bližního svého a muž bratra svého, řka: Poznaj Pána, neb všichni poznají mě od najmenšího jich, až do najvětšího. Dí Pán: Neb milostiv budu nepravostem jich a na hřích jich nezpomenu víc. Toto dí Pán, jenž dává slunce v světlo dne, řád měsíce a hvězd, v světlo noci, jenž bouří moře a zvučí vlny jeho, pán zástupuov jméno jeho. Zhynuli zákonové tito přede mnú dí Pán: Tehdy i símě Izrahelské zhyne, aby nebyl lid přede mnú po všecky dny. Toto dí Pán: Budou li moci změřena býti nebesa vzhuoru a strženi býti základové zemští dole. A já zavrhu símě Izrahelské pro všecky věci, kteréž sou činili, dí Pán. Ej, dnové přijdou, dí Pán, a vzděláno bude město Pánu od věže Ananehelovy, až do brány kútové a vyjde přes pravidlo míry před obličejem jeho na pahrbek Gareb. I obejde Goata i všecka údolé mrch i popelové i všicku krajinu smrti až do potoka Cedron a až do kouta brány konské od východu slunce, svaté plémě nebude vypleněno a nebude zkaženo více navěky.“

{Umučení Páně na paměti}textový orientátor I k tomu mluvíc sestry najmilejší potřebně, jestli umučení Páně na pamět přivedeno bude. Nic není tak ukrutného, aby s dobrú myslí trpíno nebylo. Neb Kristus, jakož svatý Petr dí: „Trpěl jest za nás a nám příklad zůstavil, abychom následovali šlépějí jeho.“ Neb on řekl ve Čtení: „Poněvadž otce čeledního Belzebubem nazývali, čím více domácí jeho budou nazývati?“ A poněvadž jsou se mně protivili, i vám protiviti se budou. On zajisté protivenství ohyzdí, posmívání, políčky, plvání, švihání, jsa nevinný, trpěl jest. Co my hříšní pak od jedné půtky, neb řeči hned vstáti máme a jako jedním slovem bychom měli přemoženi býti.

{Z trpělivosti 4 dobré pochází}textový orientátor Neb z trpělivosti mnoho dobrého pochází. Najprvé trpělivost jest cnost nám z Bohem obecná. Neb z ní čtvero dobré pochází. První, hněv Boží a bližního ukrocuje. Druhé, že múdrosti lidské zkušuje. Nebo v Počtu knihách dí se: „Umění člověka skrze trpělivost poznáno bude.“ Třetí, že z trpělivosti člověka svrchovaného činí. Kdež svatý Jakub dí: „Trpělivost člověka dokonalý skutek má.“ Čtvrté, že království nebeské připravuje. Jakož se v Zákoně dí: „Blahoslavení jenž protivenství trpí pro spravedlivost.“ K trpělivosti mnohé věci nás nutí. První jest napomenutí písma apoštola, kdež dí: „Trpěliví buďte ke všem až do příští Pána.“ Druhé jest člověku potřebná věc, pro trojí věc. První, že trpělivost jest odění naše v boji duchovním. Druhé, že trpělivost jest kořen všech cností. Třetí jest velmi užitečné k obdržení království nebeského. Čtvrté, jenž nás nutí k trpělivosti příkladností všem lidem. Pátá, že zachovává člověka v nebezpečenství. Jakož evangelista dí v Zjevení řeč Boží, že miloval sem tě, neb jsi zachoval slova trpělivosti mé a já tě zachovám od hodiny pokušení, jenž příští jest na ten svět skusiti bydlející na světě. Šesté, že trpělivost potřebná jest k zpravování jiných. Jakož apoštol k Timoteovi dí: „Služebník Boží potřebuje, aby nebyl svárlivý, ale ke všem tichý a trpělivý, aby se vší skrovností trestal je, jenž protiví se pravdě.“ Neb v takovýchto věcech ne rada, ale apoštolovo přikázání: „Nechtěj láti, ale kras o něm jako o otci.“ Dále dí: „Služebníku Božímu potřebí jest pečlivosti.“

Neb tichota jest dobrota zlost přemáhající, nižádnému zlého nečinící. Nebo tichý zdrží zlého a on jim prázen bude od zlého, ani také protivnému dává příčiny hříchu. Neb raději chce křivdu trpěti, než křivdu činiti. Zajisté ten právě tichý jest, komuž uškozeno jest a on ani škodí, ani myslí škoditi. {Z tichosti čtvero dobré pochází}textový orientátor Neb z tichosti čtvero dobré pochází. Neb první, o němž apoštol k Filipenským, dí: „Skrovnost vaše zjevná

 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 5 měsíci a 10 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).