hříchu. Protož když již na sobě chvátání známe, myšlením ihned se ku Pánu Bohu máme utéci a pokorně jeho žádati. Neb lidé, dokud sou na tomto světě, potřebí jest, aby na ně přišla nějaká pokušení neb poražení, ale tím poražení někdy se obráží a někdy nic. Nebo Pán Buoh pokládá ruku svú, ale ten jest rozdíl, kterak mají poznáni býti spravedliví od nespravedlivých mezi jich padáním neb poražením, že spravedlivý přijat bude od Pána Boha, a protož vstane silnější, milejší, lepší a pokornější, proto neb jest na ruku Pánu Bohu padl. Ale nespravedlivý když padne, nepřičiníť se, aby povstal, a tak v nestud padna, neb se vymlúvá, co jest učinil, neb v zatvrzení bez skrušení zůstává, neb ani se Boha bojí, ani se lidí stydí a tak zjevně činí hřích, jako jsou sodomští činili. Dí se v Žaltáři v Žalmě: „Ó, v sprostnosti srdce hledajte ho.“ Druhé, v sprostnosti jako Izajáš dí: „Hledajte jeho, dokudž nalezen býti muož.“ To jest, dokudž sme živi. Třetí, jako Panna Maria syna ztraceného s pláčem jest hledala, jakož ve Čtení psáno: „Otec tvůj a já s pláčem sme tebe hledali.“ Čtvrté, s pilností hledati máme, jako ona žena groše, neb peníze hledala, o níž Čtení praví. Páté, ustavičně jako Pán skrze Jeremiáše proroka dí: „Hledati mne budete a nenaleznete, jestliže mne jinde než v svých srdcích hledati budete.“ Šesté, v čistotě jako Spasitel dí: „Čistí jste i vy pro mú řeč.“ {Hledati Pána}textový orientátor Neb kdož Pána Boha hledá, čist jest, neb pravého chotě duše Krista má. Máme toho hledati s žádostí, ale ne s nenávistí a leností. Neb v Písmích dí: „Hledali jsou jeho, ale odšel jest s očí jich. I ti hledali, ješto nenáviděli ho, i ti, jenž jeho milovali.“ Tito protivíce se, tito míti žádajíce, neb prorok dí: „Pohanění buďte a ustyďte se, jenž hledají duše mé zlosti.“
Tři jsou příčiny, proč někdy lidé hledají a nenalézají, když v nečas hledají, aneb když hledají, kdež nesluší, aneb když zpozdile hledají. {Panna Maria syna svého hledala}textový orientátor Panna Maria syna svého po tři dny hledala. První den hledala jest ho mezi neznámými a nenalezla jest jeho. Druhý den hledala jest ho mezi přátely, i tu nenalezla. Třetí den hledala ho v chrámě, a tu jest jej nalezla a uzřevši jej, hned jest k němu běžala a objemši, tak řekla: Synu, co jsi nám činil? Skrze to že Panna Maria našla syna svého tepruv třetí den, znamení jest, že trojí lidé hledají Pána Boha. První lidé hledají ho a nenalézají, neb jeho hledají mezi neznámými, to jest mezi zbožím světským a rozkošemi světa a v štěstí. Tu jeho nenalézají, neb se tím protiví Bohu a Pán Buoh se skrze to před nimi skrývá. Jakož ve Čtení dí, že snáze jest velblúdu projíti skrze jehelné uši, než bohatému v království Boží. Prorok dí, že daleko jest od hříšných spasení. Druzí hledají Pána Boha, aniž i ti nalézají jeho, neb hledají ho mezi přátely, to jest milujíc své přátely víc než Pána Boha, ženy, bratří i děti, neb jeho toliko ústy, ale ne srdcem hledají, děkujíc z toho. Neb ve Čtení sám dí: „Kdož koli miluje otce, mateř, ženu neb děti etc.cizojazyčný text více nežli mne, není mě hoden.“ {Nalézají Pána}textový orientátor Třetí hledají jeho, nalézají, neb jeho hledají s Pannú Marijí v Chrámě s žádostí, s bázní a s milostí. Neb sám dí ve Čtení, že praví modlitebníci modlí se v duchu a v pravdě. Od takových Pán Buoh vždy nalezen bývá a ti dobře hledají s Pannú Marijí, kteříž světskou věcí zhrzejí, nebeských se přidržejí a o nich pečují. I mají rozmysliti se každý, že ne hned muož lehce Pán Buoh nalezen býti. Poněvadž Panna Maria ne hned nalezla ho, byvši jeho matkú. Neb Pána Boha žádní neztracují, než ti, kteříž Boha oklamati chtí a napomenutí od něho ti jeho hledají a nalézají očištění. {Pána Boha hledati}textový orientátor Neb chceš li Pána Boha hledati, hledajž lékaře, vzhlédni na chudého, přijmi putujícícho, navštěv nemocného, jdi k žalářnému, svazky vězení rozvěž a uzlíky zlosti rozedři a nahým nepohrzaj, ani chudých neb churavých potupuj v hadřích. Neb zajisté Pán všeho světa v tom oděvu najprvé od Tří králův nalezen jest. Neb duše Boha