Tovačovský z Cimburka, Ctibor: Hádání Pravdy a Lži o kněžské zboží a panování jich

Vědecká knihovna v Olomouci (Olomouc, Česko), sign. II 32 740, 134 f. Editor Hejdová, Tereza. Ediční poznámka

Práce používá také data, která poskytuje výzkumná infrastruktura LINDAT/CLARIAH-CZ (https://lindat.cz) podporovaná Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (projekt č. LM2018101).

<<<<<19r19v20r20v21r21v22r22v23r>>>>>
Skrýt ediční aparát Skrýt obsah

[Generovaný obsah]

mi[21r]číslo strany rukopisulování jeho. Jestliže zemi miluje, z země jest, jestliže Boha miluje, z Boha jest, jakož dí prorok: „Bohové jste a synové Najvyžšího.“[145]Žalmy 82,6 Pakli zemi miluje, dí o něm Ozeáš prorok: „Učiněni jsou ohavní, jako ty věci, jenž jsou je milovali.“[146]Ozeáš 9,10

{Osmero lidské myšlení}textový orientátor Myšlení lidské má býti při osmeré věci. Najprvé má býti při Bohu, jakož v Knihách Múdrosti stojí: „Myšlení jich při najvyžším.“ Prorok dí: „Neb myšlení lidské bude tě chváliti, neb vyznávati a ostatek myšlení sváteční den tobě učiní.“ Druhé má býti při umučením Božím. O tom dí Jeremiáš: „Ó, vy všickni, jenž cestú jdete, hleďte jestli bolest vaše, jako bolest má.“[147]Pláč Jeremiášův 1,12 Taková jest toho moc umučení, jestliže o něm horlivě budem mysliti, neb je na paměti míti, nižádná moc a žádost hřícha nás nebude moci přemoci. Třetí má býti přikázání Boží. Neb v Ekleziastiku dí: Což jest přikázal tobě Pán, učs[o]učs] uťs vždy mysl, aby v jeho mnohých skutcích nebyl prchlivý. Čtvrté, má býti při hříších, jakož Izajáš prorok dí: „Zpomenuť tobě všecka léta má v hořkosti duše mé.“[148]Izajáš 38,15 Páté, má býti při protivenství ďábelském. Neb svatý Petr v své epištole první dí: „Bděte, neb protivník náš, ďábel, řeva jako lev obchází, hledaje koho by pozřel.“[149]První list Petrův 5,8 Šesté, má býti při smrti, neb Ekleziastikus dí: „Zpomínaj na skončení tvé a na věky nezhřešíš.“[150]Sírachovec 7,36 Sedmé, má býti při příkladných obcování svatých, neb prorok dí: „Spomínaj nám národy všecky.“[151]Deuteronomium 30,1 Osmé, má býti myšlení při slávě věčné, jakož týž prorok dí: „Zpomínal sem na dni staré a léta věčná na mysli měl sem.“[152]Deuteronomium 32,7

{Čtvero trestání}textový orientátor Neb trestání čtvero jest: jedno rozumné, druhé skrovné, třetí laskavé, čtvrté řádné. Neb dí Ekleziastikus: „Dříve než se otážeš, nelaj žádnému. A když otážeš, tresci spravedlivě.“ Druhé skrovné, jakož se o něm dí ve Čtení: „Kdo z vás bez hříchu, vrz první kamenem.“[153]Jan 8,7 Neb potřebí jest jemu, kdož má jiné trestati, aby na sobě se naučil, neb znamenal, co by sám, neb ten, kohož tresce, snésti mohl. Třetí býti má laskavé, o němž dí mudřec v Přísloví: „Kteréž tresci, chváleni budou, a přijde na ně požehnání a bázeň.“[154]Přísloví 24,25 Izajáš prorok: „Vyjde prut z kořene Jese.“[155]Izajáš 11,10 Totiž z lásky zapálení trestati bude. Čtvrté má býti řádné, o kterémž v sepsání Matúšově dí: „Jestliže bratr tvuoj zhřeší proti tobě, tresci jej mezi tebou a jím samým.“[156]Matouš 18,15; Lukáš 17,3 {Troje trestání milostivé}textový orientátor Neb také i v jiné troje trestání milostivé troje jest, totiž: nemilostivé, strašlivé a stydlivé. První nemilostivé, o kterémž se v Zákoně píše: „Ač přivoláš svědka a neuposlechne li tebe, pověz obci, a nebude liť dbáti, budiž tobě jako pekelních, neb zjevný hříšník, totiž z obce vyhnaný.“[157]Matouš 18,16–17 Neb rozličné trestání má býti. Jako apoštol píše k Timoteovi: „Staršího zuřivě netresci, ale pros jako otce, mladší jako bratří, babky jako matky, mladice jako sestry trescí ve vší čistotě.“[158]První list Timoteovi 5,1–2 Neb k daruom svým Buoh trestání přiměšuje, aby všecky věci světské a kochavé shořaly a ten zápal, aby povstal na mysl, aby nás vždy k nebeské žádosti pudil. I také některakým kochavým obyčejem uhryzal a některakou chutí mučil a veselé ostrašoval. Neb milovníkuom Buoh svým ostrou cestu činí, aby kochajíce se na cestě nezapomenuli těch radostí, kteréž jsou v nebeské radosti a vlasti. I znamenati má každý, aby v času truchlosti netrestal, leč dobrou cestou a konec ukázati muož. Neb Ezechiel dí: „Stydlivé mysli, ač jsou se které viny dopustili, majíť lehce trestáni býti.“ Neb budú liť ukrutněji trestáni, spíše padnou, nežli pozdviženy budou. Pakli odporné i ostré mysli a nestydlivé budou, tiše trestáni k větčím hříchuom ukrutným trestáním docházejí. Neb všeliké trestání a kázeň zákonného člověka lepšího činí, ale zlého víc zamucuje a k horšímu jíti nutí.

{Neduh tělu}textový orientátor Jestliže tělu našemu nějaký malitký neduh přijde, ihned lékaře jednáme, ale o duši, ačkoli na každý den hyneme. A některaké také malé péči o ni dbáme, neb nás nyní za ni v týle nic nebolí. Ó, kterak chváleni mají býti ti, jenž jsou nechtěli s skvúcím světem se kochati. Neb myšlení jest dvoje: dobré a zlé.

X
oučs] uťs
145Žalmy 82,6
146Ozeáš 9,10
147Pláč Jeremiášův 1,12
148Izajáš 38,15
149První list Petrův 5,8
150Sírachovec 7,36
151Deuteronomium 30,1
152Deuteronomium 32,7
153Jan 8,7
154Přísloví 24,25
155Izajáš 11,10
156Matouš 18,15; Lukáš 17,3
157Matouš 18,16–17
158První list Timoteovi 5,1–2
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2023, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2023, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2023, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 17 lety, 5 měsíci a 17 dny; verze dat: 1.1.24
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).