[564v]číslo strany rukopisua kozlové. I ještě pak líbíť se, křěsťane, hřěšiti, ano za tě Syn boží umřel jest. A poněvadž duše náše potřěbuje obmytie na křstu, nic skutečně nehřěšivši, co jest pak viece těm potřěbie sě čistiti, ješto z své mladosti i před manželstvím i po manželství zle sú živi byli a hřiechy veliké páchali. Než aby viděl rozličnost odpušťovánie hřiechóv, kterak se mnohými obyčeji hřiechové otpúštějí a očišťovánie rozličné děje v našem Zákoně novém, slušie nám znamenati, že prvnie hřiechóv otpuštěnie děje se skrze křest svatý. Neb jedné „nenarodí li se kto z vody a z duchu, nepřijde do královstvie nebeského“. Druhé očišťovánie děje se skrze pótky mučedlnictva a mnohé protivenstvie. Jako die Spasitel náš: „Blahoslavení, kteříž trpie protivenstvie pro spravedlnost, neb jich jest královstvie nebeské.“ Tak i svatý Jakub die: „Za všelikú radost sobě to, bratřie, pokládajte, když v rozličná pokušenie upadnete.“ A o tom čištění již jest šíře napřěd povědieno, slovo protivné a otporné, hanlivé míle trpěti a snésti jest se ot hřiechóv čistiti. Třetie očištěnie hřiechóv našich jest skrze almužnu. Jako die Spasitel: „Však dajte, co máte, a aj, všecky věci čisty vám budú.“ A jinde die Písmo: [565r]číslo strany rukopisu„Jako voda shlazuje oheň, tak almužna hřiechy.“ Tak i Daniel radieše Nabochodonozarovi, aby svú duši vykúpil almužnami, to jest aby se almužnami čistil. Čtvrté ot hřiechóv očišťovánie jest skrze to, že i my našim bratřím otpúštieme viny, které jsú proti nám [učinili]text doplněný editorem[132]doplněno z edice. Neb tak die náš Spasitel a řka: „Otpustíte li bratřím vašim z srdce hřiechy jich, i vám otpustí otec váš hřiechy váše. Pak li neotpustíte bratřím vašim, aniž vám otpustí otec váš.“ Tak i na modlitbě učil jest náš řiekati: „Odpusť nám nášě viny, jako i my otpúštieme našim vinníkóm.“ Ne, když jest dlužník potřebný almužny a kto jemu dluh otpustí pro Pána Boha, tudiež se ot hřiechóv čistí. Páté hřiechóv očišťovánie děje se, když kto obrátí člověka ot hřiechóv hřiešného, ot bludu a ot jeho zlé cesty, jako die Písmo: „Kto obrátí hřiešného ot jeho zlé cesty a ot bludu, spasenu činí duši svú ot smrti a přikrývá množstvie hřiechóv.“ Když kto modlí se před Pánem Bohem za člověka hřiešného, o něm péči maje, z hřiechóv jeho treskce, když navede svého bratra, duši zčistě. Šesté očišťovánie hřiechóv bývá skrze hojnost lásky. Jakož Spasitel die: „Otpúštějíť se jí hřiechové mnozí, neb jest milovala mnoho.“ A svatý Pavel die, že: „Láska zakrývá množstvie hřiechóv.“