[564r]číslo strany rukopisujenž sú přišli z velikého zamúcenie, obmyli sú svá rúcha a zbielili sú je ve krvi beránkově.“ A ihned klade potom jich otplatu tudiež za to protivenstvie a čištěnie a řka: „Protož sú před stolicí boží a slúžieť jemu ve dne i v noci v chrámě jeho.“ Též i pán Ježíš vypravuje ve čtení sv. Jana, kterak on své volené čistí a řka: „Já jsem vinný kořen pravý a otec mój jest kopáč, všeliké révie, jenž nenese ve mně ovoce, vyvržeť je a všelikého, jenž nese ovoce, očistíť jeho.“ A protož Pán Bóh volené své čistí. To ihned dále ukazuje a řka: „Aby ovoce viece přinesli.“ Protož nám všem potřěbie jest kázni ot Pána Boha a tresktánie jeho, abychom byli ot svých poškvrn očištěni. Jako die Šalomún: „Bláznovstvie přivázáno jest v srdci dietěte a metla kázni,“ to jest protivenstvie a pótky, „vyžene je.“ Kterak pak dušě rozličné bývají očišťovány, to vypravuje Origenes v svém[131]„v“ dopsáno nad řádkem jednom kázaní a řka, že v Starém zákoně, ač jest bylo mnoho obětí na obmytie hřiechóv, avšak již u nás v Novém zákoně jedno se děje hřiechóm otpuštěnie skrze obmytie na křstu milostí božskú, kteráž se tu dává jako na počátku. Protož slušie na křěsťana, aby opatrnějie živ a u větčí kázni stál, za něhož umřel jest Kristus, nežli Žid, za něhožto byli sú hubeni skopcové, telata [564v]číslo strany rukopisua kozlové. I ještě pak líbíť se, křěsťane, hřěšiti, ano za tě Syn boží umřel jest. A poněvadž duše náše potřěbuje obmytie na křstu, nic skutečně nehřěšivši, co jest pak viece těm potřěbie sě čistiti, ješto z své mladosti i před manželstvím i po manželství zle sú živi byli a hřiechy veliké páchali. Než aby viděl rozličnost odpušťovánie hřiechóv, kterak se mnohými obyčeji hřiechové otpúštějí a očišťovánie rozličné děje v našem Zákoně novém, slušie nám znamenati, že prvnie hřiechóv otpuštěnie děje se skrze křest svatý. Neb jedné „nenarodí li se kto z vody a z duchu, nepřijde do královstvie nebeského“. Druhé očišťovánie děje se skrze pótky mučedlnictva a mnohé protivenstvie. Jako die Spasitel náš: „Blahoslavení, kteříž trpie protivenstvie pro spravedlnost, neb jich jest královstvie nebeské.“ Tak i svatý Jakub die: „Za všelikú radost sobě to, bratřie, pokládajte, když v rozličná pokušenie upadnete.“ A o tom čištění již jest šíře napřěd povědieno, slovo protivné a otporné, hanlivé míle trpěti a snésti jest se ot hřiechóv čistiti. Třetie očištěnie hřiechóv našich jest skrze almužnu. Jako die Spasitel: „Však dajte, co máte, a aj, všecky věci čisty vám budú.“ A jinde die Písmo: