Hus, Jan: Sváteční postila

Strahovská knihovna (Praha, Česko), sign. DE IV 23, 445v–568v. Editor Navrátilová, Olga (Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.). Ediční poznámka

Při vzniku edice byla použita data a nástroje, které poskytuje Vokabulář webový (<https://vokabular.ujc.cas.cz>) v rámci výzkumné infrastruktury LINDAT/CLARIAH-CZ (<https://lindat.cz>) podporované Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (projekt č. LM2023062).

Elektronická edice vznikla s podporou dlouhodobého koncepčního rozvoje Ústavu pro jazyk český AV ČR, v. v. i., RVO: 68378092.

mno[561r]číslo strany rukopisuhých lidí zmeškánie, kteřížto pro malú věc roztrhují se, nechtiec hledati pána Ježíše, to jest spasenie svého. É, važte, kterak tito třie králové, jednú napomenuti jsúc, a to skrze zjevenie nové hvězdy, ihned bez meškánie a bez roztrženie zpósobili sú se k hledání svého milého Spasitele. A to z dalekých krajin. A to jest proti mnohým v zlosti zatvrzeným, kteřížto k napomenutí ne toliko hvězdy, anděla neb člověka, ale k mnohému napomínání samého Pána Boha skrze Písma svatá a jeho zákon i svaté čtenie. A nechtie hledati pána Ježíše skrze zpověd, pokánie, hřiechóv ostánie a svého života polepšenie. Aj, tito třie králi k napomenutí jedné hvězdy přišli sú do Jeruzaléma. Ale někto by mohl otázati, proč jsú přišli do Jeruzaléma, poněvadž tu se jest Kristus nenarodil, proč jsú ihned nepřišli do Betléma. Otpoviedá k tomu svatý Remigius, že tito třie králové narozenie Kristovo věděli sú, že jest v zemi židovské, ale v kterém miestě narodil by se, nevěděli sú. Pro něžto do Jeruzaléma jakožto do hlavnieho města královstvie židovského přišli sú, domnievajíce se, že by to se přěslavné dietě nemělo se jinde naroditi než v Jeruzalémě, jenž jest město hlavnie všeho židovského královstvie. Ale že v tom městě byli sú slovutní [561v]číslo strany rukopisulidé, biskupie, kněžie a mistři a k tomu stolice králová, domnieváchu se, že by se spieše tu doptali toho slovutného dietěte a narozeného krále nežli jinde. A že by jim kněžie a mistři miesto narozenie toho dietěte ukázali. Také proto jsú do Jeruzaléma přišli, aby Židé omluvy v své nevěře nésti nemohli. Chtěl tomu Pán Bóh všemohúcí, aby ot cizích pohanských lidí o narození toho spasitedlného dietěte, krále svého, uslyšiece, zjevně pohaněni byli v tom, že sú z dalekých krajin, pohané přišedše svého Spasitele snažně hledali. Jehožto Židé, blízko odtavad bydléce, potupivše a jim zhrzevše, hledati sú netbali ani chtěli.

Znamenajme dále, že tito králi, jakž brzce vešli sú v sien a přiebytek zlého krále Eroda, tak ihned sú hvězdu ztratili. A dokovadž tu byli, hvězdy sú viděti nemohli. Skrze to znamenáno jest, že milost božie ztracena bývá ve zlém tovařiství a v obecenství. A zvláště v přiebytciech zlých kniežat, králóv a ukrutných pánóv milost božie ztracena bývá, kdežto po hřiechu mnoho zlého děje se a nespravedlného. A nenie bázni božie mezi nimi, ale bezčíslné Bohu porúhanie a rozliční hřiechové dějí se mezi nimi, ono v tancích, ono v neřádných

X
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 18 lety, 7 měsíci a 2 dny; verze dat: 1.1.26
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).