[555r]číslo strany rukopisuospravedlněni budú.“ Třetie, máme obřězati usta svá a jazyk svój ot nezřiezených řěčí. A protož z pokory bieše řekl Mojžieš, Exodicizojazyčný text 4: „Neobřězaných úst jsem já.“ Veliká zajisté škoda jest, když jazyk náš nebývá obřězán. Neb tak die Písmo, Ecclesiastici 38ºcizojazyčný text: „Jazyk trestný[128]zapsáno za slovem ještě jednou v podobě „tretný“ mnohé zamucuje a rozdělenie činí ot jedněch lidí k druhým lidem.“ Pán Bóh všemohúcí dal jest člověku jazyk k dvojiemu úřadu. K prvniemu k chvále své božské, aby jím člověk chválil Pána Boha. Jakož die mudřec, Ecclesiasticicizojazyčný text 51: „Dal jest mi Pán Bóh jazyk, mzdu mú, k chvále své božské, chváliti budu jeho.“ Druhé ku potvrzení našich bližních. Jakož die prorok Izaiáš 50: „Dal jest mi Pán Bóh jazyk umělý, abych uměl podepřieti slovem toho, jenž padl jest.“ A tento dvój jazyk dobrý jest, to jest k chvále Pána Boha a k naučení bližnieho. Ale třetí jazyk jest neužitečný, kterýžto člověk má k utrhání, k lživé řěči, a [k]text doplněný editorem[ae]k] aby[129]opraveno podle edice křivé přísaze, k marnému mluvení, k mrzkým řěčem a ke všelikému pohoršení. O tom jazyku die prorok v žaltáři: „Zostřili sú jazyky své jakožto hadové. Jed lítých hadóv pod jich rty.“ Jímžto mnohé umořují na jich cti a na jich dobré pověsti. Tento třětí jazyk, jenž jest úd nestydatý [555v]číslo strany rukopisua pln jedu smrtedlného, máť býti ot nás obřězán. Neb die Písmo: „Smrt i život jest v moci jazyka.“ A jinde, Proverbiorumcizojazyčný text 21: „Ktož ostřiehá jazyku svého, ten ostřiehá ot zamúcenie duše své.“ A Spasitel die: „Z slov svých ospravedlněn budeš a z slov tvých potupen budeš.“ Čtvrté, obřězáni máme býti na svú rukú ot neřádných skutkóv a neslušných účinkóv. O tom die sv. Pavel, k Židóm 12: „Rozpuštěných rukú, roztržených noh pozdvihněte, pravé chody čiňte nohám svým, aby neklečiece, všeliký z vás blúdil, ale nad to viece aby uzdraven byl, pokoje následuje a čistoty srdečné, bez niežto nižádný neuzří Boha.“ Abychom této řěči svatého Pavla srozuměli, znamenajme, že nezřiezený skutek čtverým obyčejem bývá. Prvé, když učiněn bývá obmeškáním. Protož die sv. Pavel: „Rozpuštěnú rukú pozdvihněte.“ K témuž die Písmo, Ecclesiasticicizojazyčný text: „Ktož se bojí Boha, nic nezmeškává.“ Druhé, když učiněn bývá s nesetrváním. A protož die: „Roztržených noh pozdvihněte.“ A pro tu dvoji věc die prorok, Izaiáš 36: „Posilněte rukú rozpustilých a kolen mdlých potvrďte.“ Třětie, když nebývá učiněn s dobrým úmyslem. Protož die: