Hus, Jan: Sváteční postila

Strahovská knihovna (Praha, Česko), sign. DE IV 23, 445v–568v. Editor Navrátilová, Olga (Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.). Ediční poznámka

Při vzniku edice byla použita data a nástroje, které poskytuje Vokabulář webový (<https://vokabular.ujc.cas.cz>) v rámci výzkumné infrastruktury LINDAT/CLARIAH-CZ (<https://lindat.cz>) podporované Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy České republiky (projekt č. LM2023062).

Elektronická edice vznikla s podporou dlouhodobého koncepčního rozvoje Ústavu pro jazyk český AV ČR, v. v. i., RVO: 68378092.

[534r]číslo strany rukopisunemóž toho vypraviti. Ani který rozum móž toho stihnúti. Jakož o tom die Izaiáš prorok: „Rod jeho kto vypraví?“ Kterak ten Bóh věčný věčně přebývá v Bohu věčném a rodí se od věčnosti z něho? Druhé čtenie dotýká rozdielóv osob v božství. A to se v tom miení: „A slovo bieše u Boha.“ Byť nebylo rozdielóv v osobách, neřekl by evangelista: „A slovo bieše u Boha,“ totíš to slovo jiná osoba v božství než otec. A třetie dotýká jednoty podstaty božstvie, že to slovo věčné, nestvořené, jest jedné moci, dobroty, múdrosti i věčnosti i blahoslavenstvie i jednostajné chvály s otcem. A to se tu miení, když die: „A slovo bieše Bóh,“ též všemohúcí a věčný jakož otec. A čtvrté dotýká jednostajné vóle. Ač sú rozdielové v osobách, však nenie rozdiel u vóli, než jest jedna vóle všech osob. A to se tu miení, když die: „A to bieše v počátku u Boha,“ totíš že jednostajná vóle v božství, ač sú rozdielové v osobách.

A snad by někto řekl: „Tuto jest zmienka jedné o dvú vosobú v božství, a nic o třetí. Než tu se také miení [534v]číslo strany rukopisuv tom čtení třetie osoba božská tajně. A to v tom, že syn přebývá v otci a otec v synu a že velikú láskú a nevýmluvnú spojeni sú spolu. A to se miení ta láska nestvořená, Duch svatý, jenž od obú pocházie, od otce i od syna, a oba spolu spojuje divnú a nevýmluvnú láskú. A o tom die také svatý Augustin: „Pohané sú psali a docházeli toho svými rozumy, kterak sú rozdielné osoby v božství, ale jednoho bytu. Jakož jeden pohan praví, že jest jedna osoba věčná, od niež druhá osoba se rodí a od té druhá osoba divného sypenie, že jest oheň milosti, nestíhané na první osobu. A to nazývají Duch svatý.“ A tuto zvláštně píše čtenie o slovu proto, že slovo toto tělesné znamenává tělesnú věc jinú, nežli jest samo v sobě. Jakož v sobě, když to slovo Bóh jest, když to jest v srdci[t]v srdci] ſrdce, i myslé lidé, co se to miení Bóh, že jest to některá věc najušlechtilejšie a najrozkošnějšie a najlepšie dobré, nad něž nemóž vymyšleno býti lepšie dobré. Neb najlépe a najrozkošnějie duši sytí. Druhé slovem

X
tv srdci] ſrdce
 
logo ÚJČ Copyright © 2006–2024, oddělení vývoje jazyka, Ústav pro jazyk český AV ČR, v. v. i.
Vyhledávací program © 2006–2024, Boris Lehečka; Grafický návrh © 2006–2024, Irena Fuková

Vokabulář byl spuštěn před 18 lety, 7 měsíci a 2 dny; verze dat: 1.1.26
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy Strategie AV21
Web je podpořen Ministerstvem školství, mládeže a tělovýchovy ČR, projektem č. LM2023062
(LINDAT/CLARIAH-CZ).