[534r]číslo strany rukopisunemóž toho vypraviti. Ani který rozum móž toho stihnúti. Jakož o tom die Izaiáš prorok: „Rod jeho kto vypraví?“ Kterak ten Bóh věčný věčně přebývá v Bohu věčném a rodí se od věčnosti z něho? Druhé čtenie dotýká rozdielóv osob v božství. A to se v tom miení: „A slovo bieše u Boha.“ Byť nebylo rozdielóv v osobách, neřekl by evangelista: „A slovo bieše u Boha,“ totíš to slovo jiná osoba v božství než otec. A třetie dotýká jednoty podstaty božstvie, že to slovo věčné, nestvořené, jest jedné moci, dobroty, múdrosti i věčnosti i blahoslavenstvie i jednostajné chvály s otcem. A to se tu miení, když die: „A slovo bieše Bóh,“ též všemohúcí a věčný jakož otec. A čtvrté dotýká jednostajné vóle. Ač sú rozdielové v osobách, však nenie rozdiel u vóli, než jest jedna vóle všech osob. A to se tu miení, když die: „A to bieše v počátku u Boha,“ totíš že jednostajná vóle v božství, ač sú rozdielové v osobách.
A snad by někto řekl: „Tuto jest zmienka jedné o dvú vosobú v božství, a nic o třetí. Než tu se také miení [534v]číslo strany rukopisuv tom čtení třetie osoba božská tajně. A to v tom, že syn přebývá v otci a otec v synu a že velikú láskú a nevýmluvnú spojeni sú spolu. A to se miení ta láska nestvořená, Duch svatý, jenž od obú pocházie, od otce i od syna, a oba spolu spojuje divnú a nevýmluvnú láskú. A o tom die také svatý Augustin: „Pohané sú psali a docházeli toho svými rozumy, kterak sú rozdielné osoby v božství, ale jednoho bytu. Jakož jeden pohan praví, že jest jedna osoba věčná, od niež druhá osoba se rodí a od té druhá osoba divného sypenie, že jest oheň milosti, nestíhané na první osobu. A to nazývají Duch svatý.“ A tuto zvláštně píše čtenie o slovu proto, že slovo toto tělesné znamenává tělesnú věc jinú, nežli jest samo v sobě. Jakož v sobě, když to slovo Bóh jest, když to jest v srdci[t]v srdci] ſrdce, i myslé lidé, co se to miení Bóh, že jest to některá věc najušlechtilejšie a najrozkošnějšie a najlepšie dobré, nad něž nemóž vymyšleno býti lepšie dobré. Neb najlépe a najrozkošnějie duši sytí. Druhé slovem