[538r]číslo strany rukopisusamy v sobě a lepší život nežli samy v sobě mají v Synu božiem. A dále die čtenie: „A život bieše světlost lidská.“ Aj, teď velebí zvláště lidi, když die: „Život bieše světlost lidská.“ Nedie „hovadská“. Neb hovada nejsú pochopna té světlosti věčné Syna božieho. Ale lidé, jenž rozum mají, mohú pochopiti tu světlost Syna božieho. A nedie také „anjelská“. Ačkolivěk anjelé jsú túž světlostí osvieceni a pochopni sú jie, neb sú duchové rozumní. Ale zvláštně slove lidská, neb jest přítomna jim a v nich chce přebývati, kto sú zpuosobni ji přijieti. A jest všudy, v každém miestě. Jakožto světlost slunečná všady svietí svými paprslky. Avšak maje slepé oči, ten jie nevidí, ana jemu na očí jeho jest přítomna. Takéž ta světlost věčná jest nám vždy hotova svým osviecením. Ale že sme my nezpuosobní k jejiemu přijetí, neb oči našeho rozumu jsta zatměně mnohými hřiechy, ačkolivěk ta světlost jest přítomna nám, avšak my nejsmy přítomni tak jí, totíš že nejsme [zpuosobni]text doplněný editorem[118]doplněno z edice přijéti jie pro slepotu na[538v]číslo strany rukopisušich hřiechóv.
Tožť i die čtenie: „Světlost v temnostech svietí a temnosti jie nepochopily.“ A toť jest, že ta věčná světlost svietí v našich srdciech temných, ale my pro svú pýchu a pokrytstvie a milosti neřádné k světu zatměli sme duše náše, že nemohú pochopiti té věčné světlosti. A což máme učiniti, učiňme. Jako když by byl člověk slepý, neviděl by slunce, přišel by k němu lékař a řekl by jemu: „Chceš li viděti? Máš mnoho prsti na očí. Svrz tu prst s očí a prozříš.“ Takéž i my, chceme li viděti to věčné slovo a světlo věčné světlosti, musíme prst svrci s našich rozumóv, totíš milosti tělesné porušené, jenž zatmievají náš rozum od božieho viděnie. A když to učiníme, tehda prozříme a uzříme světlo věčné světlosti a slunce všie spravedlnosti, pána Jezukrista. Jakož die Izaiáš: „Lid, jenž bieše v temnostech, viděl jest světlo veliké.“ Ale die čtenie: „Bieše člověk od Boha poslán, jemuž jmě bieše Jan.“ Tuto čtenie činí zmienku o člověku, když die: „Bieše člověk,“ to jest člověk veliký, vysokého a