na[529r]číslo strany rukopisurozenie Kristova, proto že vidiechu[107]nad slovem jinou rukou připsáno „li sú“, tj. opravováno na „viděli sú“, že lidé jím přivedeni k věčnému životu, jehož oni žádají, neb tady pád anjelský má býti opraven, a řkúcích: „Sláva na výsostech Bohu.“ Neb kakžkoli božie sláva se jest po všem světě rozestvěla, však najviece na nebi ohnivém, kdežto jest i anjelských i blahoslavených bydlenie. Znamenajme z této řeči: kdež řkú anjelé „sláva Bohu“, nebo sláva na Boha[108]„nebo sláva“ je jinou rukou připsáno nad řádkem samého slušie[109]v rukopise je škrtáno, a nic na lidi. Jakož die prorok v žaltáři: „Ne nám, pane, ne nám, ale jménu tvému daj slávu.“[110]K tomuto místu se vztahuje přípisek na marginálii: „Núzi pak měli lidé mnozí toto, že“ Troji věc zajisté jest Pán Bóh sobě ostavil. První pomstu. Jakož sám die, Deutronomiumcizojazyčný text 32: „Mně pomsta, a já odplatím.“ Druhú věc súd o všech lidech, zlých i dobrých, poručil a dal jest synu svému. Jakož die čtenie, Jan 5[111]nad slovem připsáno „kapitola“: „Všeliký súd dal jest Bohu synu, aby všickni ctili syna, jakožto ctie otce.“ Třetí věc slávu ve všech dobrých věcech. Jakož die Izaiáš v 42. kapitole: „Slávy mé jinému nedám.“ Ale proč[112]nad slovem jinou rukou nečitelný přípisek anjelé Boha sú chválili, tato dvoje příčina móž býti. [529v]číslo strany rukopisuPrvnie jest veliké dobrodienie, kteréž jest Pán Bóh ukázal lidskému národu. Neb skrze pána Krista člověk mějieše vykúpen býti a pád anjelský nahrazen. Die Kryzostomus: „Někda anjelé ku pomstě biechu posláni. Jakožto na lid izrahelský, na Davida, na lidi sodomské. Nynie pak odporně zpievají, dieky Bohu vzdávajíce, že on skrze své sstúpenie na zemi vzchod a vstúpenie připravil lidem zemským do radosti nebeské.“ Druhá příčina chválenie Boha od anjelóv, aby nás naučili z přijatého dobrodienie dieky Pánu Bohu vzdávati. Protož dále die: „A na zemi pokoj lidem dobré vóle,“ totíš lidem dobrým. Neb skrze dobrotu vóle slove člověk sprostně dobrý viece nežli skrze dobrotu jiných mocí duše. Neb vóle hýbá jinými mocmi k jich dielóm a skutkóm. A protož dobrota jejie nebo zlost pocházie ode všech jiných mocí. Ale jiným zlým lidem nenieť pokoj vedlé toho, což psáno jest, Izaiáše 48: „Nenieť pokoj nemilostivým, die Pán.“ Protož znamenitě se die: Na zemi buď pokoj a v nebesiech sláva.